bálnák

Borsi

Szia, Nóra!

Úgy tudom, hogy januártól március végéig vannak a bálnák Baja Californiában. Ide jönnek párzani, és itt születnek meg a kis bálnák. A hímek kb. februárban elindulnak vissza Alaszkába, de a nõstények a borjakkal maradnak, ameddig csak lehet, hogy minél erõsebbek legyenek a kicsik a hosszú útra. Mi március közepén voltunk ott, és sok anya-borja párost láttunk tényleg, ahogy együtt úsztak.
Több városból is szerveznek utat a bálnákhoz. A bálnák két öbölben vannak fõleg, északabbra Guerreo Negro-ban, és a délebbi részén a félszigetnek, a Bahia de Magdalena-ban, Puerto Lopez Mateos-nál.
Mi La Paz-ba repültünk, ami Baja California Sur fõvárosa, és nagyon kedves, szép kisváros. A Hotel Mediterrane-ban laktunk, ami nagyon jó volt, kb. 60 dollár/éj (Baja California összességében sokkal drágább, mint Mexikó többi része, erre számítani kell, sajnos). Itt van két weboldal, ezeken elég sok info van rajta: http://www.bajatravel.com/guidebook/lapaz/home.html
La Paz-ban több utazási iroda is szervez egész napos kirándulást a Magdalena-öbölbe a bálnákhoz, kartell-áron dolgoznak, úgyhogy számítsatok arra, hogy ez kb. 100 dollár/fõ, ebben benne van az utazás, idegenvezetõ, a csónak, reggeli és ebéd is. Korán reggel indulnak kisbusszal, angolul beszélõ idegenvezetõvel (aki mindent tudott a bálnákról, a madarakról, a tájról… tényleg tök jó volt), mi pl. 4-en voltunk, egy mexikói házaspár utazott még velünk, tök jó volt az út. Puerto Lopez Mateos kb. 4 óra kocsival La Paztól. Ez egy kis halászfalu az öböl partján. Itt kis halászcsónakokba szálltunk (csak mi 4-en), és kimentünk az öbölbe bálnákat keresni. Amint eltávolodsz a parttól, rögtön jönnek is, amerre nézel, mindehol látszik, ahogy fújják ki a vízpárás levegõt, vagy csapnak egyet a farkukkal, elképesztõ! A 2 óra alatt, amíg kint voltunk a vízen, kb. 15-20 bálnát láttunk.
A halászok tök ügyesen oda tudják hozzájuk kormányozni a csónakokat. A bálnák már megszokták a turistákat, a borjak egyenesen odajönnek a csónakhoz, kidugják az orrukat a vízbõl, és hagyják, hogy megsimogassák õket az emberek. Az anyjuk meg közben ott köröz a csónakok között (meg alatt, mi egyszer rá is futottunk az egyik 15-méteres példány hátára…). Nem félelmetes egyáltalán, mert annyira barátságos állatok. Visszafelé meg lehet kérni a halászt, hogy kössön ki a homokpadon, ami az öböl bejáratánál fut végig több kilométer hosszan. Ezt tudom ajánlani, mert olyan tájon lehet sétálni, mintha a Szaharába lenne az ember, óriási homokbuckákon, elöl-hátul az óceánnal… ki ne hagyjátok! Az öbölben vannak még delfinek is és egy csomó vízimadár. Itt költ a halászsas is, ami védett állat, sajnos már majdnem a kihalás szélén áll. A fészkei a villanypóznákon vannak, mint nálunk a gólyáknak.
Úgy kora este érnek vissza a túrák La Pazba. Lehet menni persze bérelt autóval is, de nem hiszem, hogy olcsóbb lenne, és így sokkal kényelmesebb is volt, meg érdekesebb.
Na, ez jó hosszúra sikerült, ha kell még info, írjál.