Folytatás-befejezés

Julius

Igen kedves Kollégák!

Köszönöm az érdeklõdést és a türelmet. Eredetileg úgy gondoltam, hogy a karácsonyi ünnepek alatt befejezem a leírást, de sajnos az élet útjai kifürkészhetetlenek, legnagyobb sajnálatomra csak most kerül sor a befejezésre. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy a késlekedésbe nem vegyült némi lustaság. Hazudni nem akarok, így nem is mondom, hogy lustaságmentes volt a leírás elhúzódása. Becsületbõl kitartok, már csak azoknak az utazóknak a tiszteletére is, akik ennél sokkal hasznosabb és részletesebb információkkal segítették a felkészülést.
Sajnos nyár végén festés volt nálunk (borzasztó dolog mindent összepakolni aztán visszarakni a helyére) és eltûntek a jegyzeteim. Fejbõl írom az egészet és sajnos a az emlékeim már megkoptak. (Sajnos már a korral is jár)
Miután visszatértünk Guatemalából nem történt velünk semmi olyan, amit már tanult kollégáim ne írtak volna meg.
A határról megy busz Palenquéba. Az ottani romokat nem tudtuk megnézni, mert délután 4 után már nem engednek be látogatókat. Így megnéztük a várost. Este a fõtéren zenés, táncos összejövetelt szerveztek, saját örömükre. Ebben nagyok a mexikóiak, szinte mindenütt tapasztaltuk, hogy esténként saját szórakoztatásukra összejönnek a fõtéren zenélni. (Ebbõl a szempontból Merida felejthetetlen volt. Olyan mexikói hangulatot teremtettek zenével, tánccal, népviseleti bemutatóval, hogy az örök életre emlékezetes marad- és mindezt saját szórakoztatásukra. Ez Magyarországon elképzelhetetlen).
Nem messze a fõtértõl van egy kiállítás, ami Mexikó népviseleteit mutatja be. Nagyon érdekes, sok régió viselete kísértetiesen hasonlít a magyar népviseletre- így kalocsai hímzéses ruhák is láthatóak.
Innen San Cristobalba mentünk. Itt több napot eltöltöttünk. Szálláshelyet a fórumon ajánlott szállodák közül választottunk. Nem volt túl olcsó (úgy emlékszem 60 USD/szoba, de akkor a dollárt 180 forintért vettük itthon) , de minden igényt kielégített. Kb. 3-4 csillagos szint. Itt is sok a látnivaló, a fórumon leírtakban minden megtalálható. Voltunk a Sumidero canyonban. Érdemes elmenni, ha idõtök engedi. Sok utazási iroda hirdeti a programot. Itt is érvényes az arany szabály: mielõtt lefoglalsz egy programot alaposan nézz körül.
A két indián faluba (az egyik Chamula a másik nevét már nem tudom.Ld. Fórum leírásai) szintén elmentünk. Chamulába könnyen el lehet jutni busszal humánus összegért. Bárkit megkérdezel, eligazít. San Cristobal és a két falu fekvése egy Y betût formáz és a két falu között nincs összeköttetés. (a két falu a V alak). Chamulában különlegesen érdekes a piac mellett álló keresztény templom. Itt többször voltunk, hol kérnek belépõt, hol nem. Nagyon érdekes a mise, a keresztény liturgia keveredik a sámánizmussal. (Tyúkokat hoznak megszentelni, a döglött tyúkkal kiûzik az ördögöt az emberbõl).
Fényképezni szigorúan tilos, amennyiben fényképezésen kapnak, nem garantálják a biztonságodat. (Nem tudom, hogy helyes –e, de igen fondorlatos módon csináltunk felvételeket.) Egyébként a település nagy része egy turista piac, de vannak érdekes részei (pl. az indián piac, a faluközpont).
A másik falu nem annyira felkapott, nehezebb ide a közlekedés. Mi visszafelé Chamulából leszálltunk a buszról és gyalog mentünk a faluba. Kb. egy órás gyaloglás. Ez is nagyon érdekes. A népviseletet itt mindennapi ruhaként hordják. Mivel turista alig, jóval olcsóbban lehet vásárolni különbözõ nagyon szép ruhaanyagokat, szinte már olyan árakon, hogy az ember szégyenli,- ennél Európában ezek jóval többet érnek. Visszafelé a városba taxik közlekednek a fõtérrõl, fix összegért. Megvárják, míg annyi utas összejön, hogy tele lesz a taxi és akkor indulnak. Nem kellett sokat várni.
Innen Oaxacába mentünk az éjszakai busszal. A busz közlekedés biztonságosnak mondható, de hogy nincs minden rendben az a rengeteg ellenõrzésbõl leszûrhetõ. Az éjszakai buszokat óránként leállítják a katonák ellenõrizni. Sokszor mindenkit leszállítanak, minden csomagot átvizsgálnak. A katonák morcosak, de nem udvariatlanok. Nem nyûgösködtünk a sok ellenõrzés miatt, tudtuk, hogy a mi érdekünket szolgálja. Nappal is van ellenõrzés, de nem olyan gyakori és sokkal lazább.
Oaxaca nagyon kellemes város. A város szerkezete, építészete a kolonialista idõket idézi.
Innen Mexikó citybe mentünk. Bencéék lakásában laktunk. A lakás jó helyen, metró megálló mellett fekszik. A megálló melletti téren van egy katonai objektum, amit õrség felügyel, ez biztonságot kölcsönöz az amúgy éjszaka nem túl bizalomgerjesztõ környéknek. A lakás (ha jól emlékszem) 3 szobás, összkomfortos, blokkházi lakás a 4. emeleten (lift van). A házban portaszolgálat mûködik. Bencének van egy helyes barátnõje, õ mindenben segített. Reggel elmentünk, éjjel 11-12 felé jöttünk haza. Mi a városban csak metróval ill. gyalog közlekedtünk. Metróval gyakorlatilag mindenhová el lehet jutni és nagyon olcsó. A megállókban napközben több rendõr felügyeli a rendet (érdekes éjszaka alig láttunk rendõrt). A metró biztonságosnak mondható, nem adtunk okot és lehetõséget az esetleges atrocitásoknak. Mindig úgy álltunk, hogy a hátizsákokat kölcsönösen felügyeletünk alatt tartottuk, nem volt a kezünkben semmi, ékszert nem hordtunk, csak azt vittük magunkkal amire szükségünk volt, nem viselkedtünk feltûnõen (úgyis észreveszik, hogy gringo vagy). Bár vannak kétes külsejû egyének, semmiféle bántódás nem ért bennünket. Taxival nem közlekedtünk. Vigyázni kell a cuccaidra és akkor nincs semmi probléma. A város óriási, ennek ellenére nem érzed azt, hogy valami gigantikus városban vagy. A látnivalókat leírták ellõttem már a kollégák. Kötelezõ a Centro Historica, benne a Zocalo térrel. Ez a tér tükrözi Mexikó nagyságát. Kiemelném a Bellas Artes épületét és a kiállítást. Mi itt láttuk a mexikói állami balett esti mûsorát (elég borsos áron- 80 USD/fõ). A balett kissé megtévesztõ, mert Mexikó népeinek táncát mutatták be. Nagyon érdekes volt, nagyon megérte az árát. Még két érdekes látnivaló: az antropológiai múzeum. Ha alaposan meg akarod nézni, két napot simán rászánhatsz- mi csak egy napot töltöttünk itt. Sok mindent láttunk az életben. Ez gyakorlatilag bemutatja teljes Mexikót: történelem, földrajz, népmûvészet, néprajz. Mexikó óriási, ennek megfelelõen a kiállítás is óriási. A másik a Frida Kahlo emlékház. Frida Kahlo és férje meghatározó egyéniségei a mexikói mûvészetnek. (ha jól emlékszem a nagyapja az Osztrák-Magyar Monarchiából származott.) A városban sok étkezési lehetõség van. Mindig azt néztük, hogy hová jár a mexikói középréteg. (öltönyös hivatalnoki réteg). Ezeken a helyeken kb hazai áron lehet étkezni. Nem voltak gondjaink. Ha volt a közelben kézmosási lehetõség, még az utcán is ettünk vagy vettünk az utcán és otthon megettük. Nem volt semmilyen gyomor problémánk. Természetesen étkezés elõtt alaposan kezet mostunk. Én amúgy is megragadtam az alkalmat, ha volt kézmosásra lehetõség. A gyakori kézmosásból baj nem lehet.
Hazafelé a mexikói reptéren (már a tranzitban ellenõrzés után) vettünk igen humánus áron 4 üveg tecilát. (egyet fizet-kettõt kap) Óriási a reptéren tecila kínálat. Az üvegeket berakták egy zacskóba, leragasztották egy címkével, hogy ellenõrizve.
Madridban nem mentünk ki a reptérrõl, rohanni kellet a bécsi járatra. A becsekolásnál újból ellenõrzés volt, elvették mind a négy üveget, mert nem az Unióból származik. Hiába volt becsomagolva, ráragasztva a címke, hogy ellenõrizve, nem engedték fel. Késhegyig menõ vitát folytattunk az ellenõrzõ személyzettel, de nem engedték fel. Már minket várt a gép, mondták, ha nem szállunk fel itt hagynak. Végsõ mérgemben azt mondtam nekik, hogy itt van vigyék a magyar nép ajándékát a spanyol éhezõknek. Ebbõl is nagy vita lett, de aztán felszálltunk a gépre tecila nélkül. (Utólag gondoltam rá, hogy földhöz kellett volna vágni mind a négy üveget, de lehet, hogy jobb, hogy nem tettem: mégis csak úriember vagyok).
Bécsben a reptéren vettünk még egy üveg tecilát arra gondolva: milyen dolog az, hogy Mexikóból tecila nélkül jövünk haza.
Tisztelt Nagyérdemû!

Ennyire telett emlékezetbõl. Hangsúlyozom, hogy útikönyv nélkül mentünk, mindent magunk szerveztünk, az összes információt itt szereztük be tanult, sokat látott kollégáinktól. Köszönet mindenkinek, aki vette a fáradságot és leírta tapasztalatait, hasznos tanácsaival segítette (és segíti) az utazók dolgát. Sokféle vélemény elhangzik itt a fórumon, de bizton, több éves tapasztalatom alapján állíthatom, azt itt beszerzett információk sokkal megbízhatóbbak, mint bármelyik útikönyv leírásai.
Természeten minden kérdésre a legjobb tudásom alapján válaszolok.
Jó utazást kívánok mindenkinek.