Jaipur

Laca

Jan 25, Jaipur

Kihasználva egy pillanatnyi csendes percet kora reggel, gyorsan leléptünk a szállásról (asszem 200 rupi volt kettõnknek) s a környék utcagyerekei csodálatára (Európai zarándokok?) útnak indultunk. Mivel este kocsival érkeztünk, volt kis gond a koordinációval, de hamarosan megtaláltuk a helyi MG road-ot s képbe kerültünk. Gyorsan átjelentkeztünk egy klasszikus gyarmati idõket idõzõ hotelbe (400 rupi), hogy a szállásunk és a vonatjegyünk ismét szinkronba kerüljenek egymással s a hátizsákok is kipihenhessék a zûrös éjszakát. A hely kopott volt, de nyugodt és központi fekvésû, saját étteremmel.(oh, a reggeli omlett) Addig is, s azután is annyi ügynök és önjelölt guide akart megismerkedni velünk, hogy az LP ajánlására is befizettünk egy vezetett túrára a Rajastan Thourism-nál. Ez a helyi IBUSZ és megéri a pénzét, mert a látnivalók tényleg nincsenek közel, s az idegenvezetõt látva gyorsan távoznak a mindenféle árusok és gájdok. 11-kor indult a buszunk, addig felkészültünk a melegre s lassan nyugtáztuk, hogy a többi utazó mind-mind Indiai „hazai” turista, ami nem volt rossz, mert kedvesek voltak, beszéltünk pár szót, s mindig elõre engedtek. Kis nyitott buszunk lett, angol idegenvezetés (és nem csak miattunk!) aztán nekivágtunk a városnak, A látnivalókat részletezze egy utikönyv én csak felsorolnám, ha szabad lesz. Ugye a város tudatos várostervezés gyümölcse egy tudós maharadja mûve; Albert hercegrõl és az angolok iránti lojalitásról is ejthetnénk pár szót akár, aztán nem maradhat ki a maharadja palotája (a vicces õröknek adhatna pár rupit valaki, ha már nekem nem sikerült) s az Amber Palace: a városon kívüli hatalmas palota/erõdrendszer, itten lehet kérem elefántogolni is, ha tetszik, Szelek Palotája, Jantar Mantar. Ez utóbbi lenyûgözõ, csillagvizsgáló távcsõ nélkül. Különbözõ kõböl készült szférák, ívek és tornyok segítették az akkor kor (kb 16-17. század) tudósait, hogy megfigyeljék a csillagok, bolygók, kométák mozgását s alakítsanak ki valamilyen világképet. Ha nem is volt tejesen érthetõ a vezetõnk által beszélt angol akkor hozzáolvastunk. Megkérdeztem tõle mért van a rengeteg papírlap a fák tetején. Azok papírsárkányok- mondta. Nemrég volt a Jaipuri sárkányfesztivál. Aki esetleg látta a nem régen játszott filmet a témában, akkor annak nem mondok újat arról, milyen fanatizmus és lelkesedés kiséri ezt a sportot a világ keleti negyedében. Jaipurban azt tûnt fel, hogy rengeteg szétcafatolt papírdarab borítja fákat s a lelógó zsinegek oda ne illõ indahálózattal borították a háztetõket, növényzetet. Ezt szóvá is tettem, s elmondták, hogy nemrég volt a sárkányeregetõ fesztivál a városban. Gyakran látni az utcán, teraszokon, mezõkön srácokat vagy épp komoly felnõteket akik egy kb A3 méretû papírlapot két hurkapálcával a közepén összeerõstve reptetnek meg a gyenge szélben. Vékony zsinóron húzzák fel, a deltoid sárkány végén hosszú papircsík a farka. Nem tudom, pontosan hogyan irányítják, de a valahogy a sárkány vagya felfüggesztése asszimetrikus lehet, mert simán reptetve az egyik irányba fordul megrángatva pedig a másik irányba. S hogy ebben hol a sport? Kérem ez versenysport, sõt küzdõsport. Egy-egy ilyen fesztiválon –a Makar Sankrant-n, vagy épp csak egy jó szeles vasárnap délután megtelik a város ege ilyen sárkányokkal, ahogy izgatottan köröznek, forognak jobbra-balra. Elõbb utóbb közel kerülnek egymáshoz s akkor kezdõdik a csata, a két irányító próbálja úgy a másik sárkányának a zsinórját elvágni, hogy a sajátja sértetlenül vészelje át a küzdelmet. Ahogy hallottam valahol még a zsinór sárkányhoz közel esõ részét is üvegporba mártják, hogy könyebben eldörzsölje a másikat. A vesztes sárkány egyszerûen leesik, a gyõztes pedig újabb kihívó után néz s pár óra után csak egy marad mind felett… [Szakirodalom: http://www.drachen.org/pdf/KitesinIndia.pdf%5D
De menjünk vissza Jaipurba, ahol már jól értjük a rengeteg papírdarabot a fákon. A csillagvizsgáló után kis csapatunk még meglátogatott egy Krishna templomot és az õ szertartását, majd visszavittek minket a kiindulási pontra. Az este további részében a utcai árusok színes vackait szemléltük és ettünk valami egészen konszolidáltat a szállóban majd jött a kedvenc rész, az alvás. Valami sárkányosat álmodtam.