Libanoni vízum stb.

vizibusz

Sziasztok!

A napokban érkeztünk meg Szíriából és Libanonból. (Libanonba csak egy napra ugortunk át.)
Mindenkinek csak ajánlani tudjuk mindkét országot, jó a közbiztonság, kedvesek az emberek, olcsó, sok szép látnivaló van (igaz, ezek nem igazán európai módon kezeltek).

Libanonba – több helyen olvastam a neten, hogy nem kell már vízum nekünk sem, ezt nem tudom megerõsíteni, sem cáfolni, de azt el tudom mondani, hogy 48 órára m i n d e n állampolgárnak ingyenes a vízum, amit a határon „írnak bele kézzel” az útlevél elsõ oldalára. Szíriából speciális engedéllyel rendelkezõ taxisokkal lehet átmenni, mi egy libanoni fiúval utaztunk, aki minden nap átugruk Damaszkuszba. Igaz, az õ „specialitása” Beyruth, de minket elvitt Baalbeckbe és – majdnem – Bcharre-ba is. Célállomásonként 100 USD az „ára”, de nagyon ügyes, talpraesett, korrekt, a maga nemében intelligens fiú, a helyiekhez képest elég jól beszél angolul is.

Bcharre-ba azért nem tudtunk átmenni, mert – március végén! – még mindig hóátfúvások miatt járhatatlanok voltak a hegyi utak, és nem tudtunk „átmenni” az ország közepén húzódó libanoni hegyen. (Beyruthon keresztül meg lehetett volna tenni az utat, de az nagy kerülõ lett volna, fõleg úgy, hogy már majdnem célba értünk, de a hó miatt vissza kellett fordulni.)

A cédrusok helyett megnéztünk egy nagyon szépen karbantartott, tiszta, rendkívül gazdag mozaikkiállítással is tarkított palotát, a köztársasági elnök nyári rezidenciáját. A neve nem jut szembe. (Ennek a gyönyörûen ápolt kertjében is van néhány 200 éves cédrus. Ide „kárpótlásul” vitt el bennünket – igaz, további 20 USD-ért – a „fiúnk”.)

Jut eszembe, a taxis fiú Abdul, és a telefonszámai: libanoni: 96/3434532
Szíriai: 963/93181312
Természtesen busszalis átlehet menni, busz – tudomásom szerint – csak Beyruthba megy, s onnan lehet megcélozni újabb buszjárattal a célállomást. Ez jóval olcsóbb, gondolom, de idõigényesebb is. Ha többen mentek, nem olyan vészes az a 100-200 USD, fõleg, ha azt is belekalkuláljátok, hogy két napos látogatás esetén tutira ingyenes a vízum. (A határon ki kell tölteni egy adatlapot oda-vissza, egyébként gyorsan megy a dolog. Fontos, hogy legyen kétszeri szíriai belépésre jogosító vízumod, ha vissza is szeretnél menni Szíriába Libanonból.)