Egyiptom hátizsákkal 2005 11 24-12 07

• #1267 Hozzászólás

Tom

Egyiptom 2005. 11. 24-12.07. 13 nap

1. nap 11.24

Most nem egy regényszerû írást találsz itt, hanem egy kicsit felsorolásszerû történetet, rengeteg fontos, naprakész, gyakorlati adattal. A helyesírás másodlagos szempont volt csak, megértést köszi és jó olvasást.
    Tervezett útvonal: Kairó-Siwa-Dahab-Kairó, ez késõbb maradéktalanul teljesül.
    Napközben munka, délután a maradékok becsomagolása, két részre osztása maradt. Nagy csomag repülõgyomrába, kiscsomag értékesebb cuccokkal kézipoggyásszá vált.
    Alapfelszereltségként beszereztünk egy magyar nyelvû LP-t is. Mivel tudtuk, hogy közel 16 órán keresztül utazni fogunk, jelentõs mennyiségû szendvicset is készítettünk, illetve Én készítettem volna, de a kenyér amit vettem persze nem hozta a szokásos minõséget, rendesen porladt. Ketten mentünk, fejenként kb. 10 kg-os nagyzsákkal és pár kilós kishátival. A Ferihegyen szépen becsekkoltunk az indulás elõtt két órával, mert Ani szeret biztosra menni. Indulás simán ment, kb. 10 perc késéssel, 23.00.

2. nap 11.25

Hajnali fél egy körül kapunk kaját, sonka, sajt, meleg zsemle, ital. A kilátás remek, nem elég, hogy sötét van, még a szárny felett ülünk, elsõ repülésemre el tudtam volna képzelni jobbat is…
    Landolás után kisbusz visz 115 métert a vámig, elõtte megveszzük sokadmagunkkal a vízumot az egyik váltónál (lobogtatják a bélyeget, nem lehet eltéveszteni) 15 $. Váltunk 100 $, mert tudjuk, hogy erre nem lesz máshol lehetõségünk, mert az LP szerint nincs bank és drágán váltanak Siwaban. (na ez nem igaz, már van bank…). 1 amerikai pénzért 5,7525 helyi egységet kapunk, ami visszaszámolva a 218 Ft-os dollárral 37,9 Ft-ra jön ki egy helyi font, amit néhol gininek hívnak.
    Az útlevélcsekking simán megy, annak ellenére, hogy Ani útlevél fényképén hosszú hajjal és szemüveg nélkül szerepel, most meg ugye rövid és szemüveges…
    A csomagot megtaláljuk könnyen, a hivatalos turistagájd meg minket (nyílván ez az LP által is említett álgájd), aki olcsó kairói hoteleket ajánl, de gyorsan lekopik, amikor mondjuk, hogy továbbutazunk.
    A taxisokra fel voltunk készülve, egyáltalán nem voltak sokan hajnali 4-kor és könnyen leráztuk õket határozott fejcsóválással. Ekkor még nem ismertük a la, sukran hatását (nem, köszönöm). Tényleg szemben van a reptérrel a buszállomás, a terv szerint az 5-ös busszal megyünk be a városba és ott átszállunk az alexandriai járatra, ahonnan közvetlen mehetünk Siwába. No, nem teljesen így alakulnak a dolgok. Egyébként az LP által írt obeliszk is ott van a buszpályaudvar mellet, csak nincs kivilágítva, így nem lehet látni, csak ha már mellette állsz . 5-kor bejön az elsõ busz, de inkább a bent álló távolsági buszt választjuk sajna, mert azt mondja, közvetlen Alexandriába megy. 5.45-kor el is indulunk, erre kirak a városban, hogy 40 egység az út odáig. 20 a reptérrõl be városig és 20 Al-ba. Mivel hulla fáradtak vagyunk, nincs kedvünk veszekedni sokat, 5 perc után leszállunk, az érvényes jegyet nem adjuk vissza, mérgelõdik is. Pontosan nem tudjuk, hol vagyunk, de egy taxi 5 egységért, némi alku után, elvisz a Riad autóbusz állomásra, kb. 1,5 km. , ahonnan a járatunk indul. Innen 7,15-ös járatra már nincs hely, így a 8.30-assal megyünk, viszont nem Alekszandrába, hanem rögtön Marsza Matruhba, mert van közvetlen járat. Kilenckor el is indul a járat, kapunk kis színes jegyet. A helyieknek ugyanilyen van, csak nem színes. A táv 512 km.
    Amíg várunk a buszra megnézzük a közeli Nílust és a vécéket. Elsõ élmények jó erõsek, az emberek összevissza ugrálnak le fel a buszokra, szemét mindenhol, sok cica és dudálnak. No, de ezért jöttünk, nem akadunk fel semmin. A vécésnéni a két pisilésért 5 fontot kér, mutatom neki, hogy a falra az van írva helyi számokkal, hogy 25 piaszter, meg az embere is mosolyog, így megelégszik 50 piaszterrel . Tanács: tanuld meg a számokat! Nem nehéz, bár az 5-t Én kevertem, mert az O-nak írják…

Az elsõ benyomások után megállapítom, hogy rosszabb, mint Marokkó, ahol már voltam pár éve két hetet, pedig az ellenkezõjére számítottam, de két külön világ.
    Az utazás során kiderül, hogy dohányzási tilalom van a buszokon, csak a pihenõkön lehet rágyújtani, no, ennek nagyon megörültünk. Ki is van írva a buszon, de a hamutálak még fent vannak az üléseken. A légkondi megy, de nincs is meleg kint sem. Az egész út alatt egyébként melegebb volt az itt megszokottnál 4-5 fokkal, a 23-25 Co helyett. Az õt kb. 5 óra volt, 14.00-kor érkezünk MM-ba, közben 1 jegyellenõrzés és egy pisi-cigi szünet, ezzel is 100-as átlag…egyébként a buszon is lehet használni a klotyót (ami PULLMAN szolgáltatású, van még a szuper, meg egy másik, de azok kiesebb távra mennek csak) és nem szólt zene, meg videó sem, pedig szokott. A jegy 32 font volt, azaz 1212 Ft…Ha Kairóban az 05-ös helyi járattal mentünk volna, az még fél 0,25 egység lett volna, a 20 helyett, amit tanulópénzként fizettünk, de utána már nem hibáztunk….így a MM-ig 32,25-bõl ki lehet hozni a költséget.
    MM-ból a legközelebbi busz csak 16.00-kor megy tovább, a 13.30-st lekéstük. Ára 12 font. LP. Infói pontosak, kivéve a SIWA ejétését, amit Sziwának ír, de ezt senki nem értette, kiderül, hogy Sziua az . Mivel volt két óránk és az LP írt vmi. Kisbuszról, körbenéztünk miyen lehet az, kb. 50 méterre az állomás épületétõl csoportosult is pár Toyota Hiace, ott már szálltak fel a helyiek. Az érdeklõdésünkre kiderül, hogy az egyik épp S-ba tart, angolul lehet próbálkozni félszvakkal bátran. Szuper, nyerünk egy órát, ha azzal megyünk és ugyanannyiba kerül (LP ok). 15 körül elindulunk, csomagok a tetõn, rajtunk kívül egy koreai csaj, akivel 11 nappal késõbb összefutunk a 16 milliós Kairóban….meg kb. 16 fõ helyi arc. Ezek a cuccok 5 sor üléssel rendelkeznek, elõl 3-an ültek, 2. sor 3 varjú (amiben a helyi nõk járnak, teljesen elfátyolozva, meg az egyik ölében egy csecsemõ, 3. sor mi ketten és egy tag a 2. egyikének férje, 4 sor 3 fõ+1 gyerek. , 5 sor csak gyerekek, kb. 4-5-en.
    Na ilyen szûken indulunk a 3,5 órás útra…Útközben, jobbra-balra kõsivatag, szép sivatagi mázzal, félútnál pihenõ, néhány katonai ojjektum még az út szélén, a Koreai csaj a 23. fotónál tart, én meg írom a naplót, amit a helyi mellettem ülõ lelkesen figyel mire Ani megállapítja, hogy valszeg arabul írok, mert olvashatatlan, csak jobbról balra, ezt furcsállhatja az arc, majd besötétedik, a zenét is bekapcsolja a sofõr, na az üvölt…így sötétben érkezünk S-ba. Autó csak néhány jött szembe, természetesen csak helyzetjelzõ fény volt bekapcsolva, ezek tényleg így vezetnek…
    18.30-kor lemászunk a kisbuszról, a város közepén álló óváros, a világörökség része, gyönyörûen ki van világítva, kellemes élmény, így érkezéskor. A 12 fontot kipengetjük, nincs is gond vele, tényleg ennyi.

Megkeressük a turista irodát, nyitva van, kb. 50 m.-re. A jó arc elmondja, hogy hogy mi vagyunk az elsõ magyarok, akinek infot ad, hurrá. Elmondja, hogy a Juszef hotel olcsó, a többi is jó. Megyünk a Palm Tree-be, mert ott nyugisnak tûnik, pihenni akarunk, a fõtéren álló Juszef zajos lehet. Bár van füldugónk, igazából tök mindegy. Egy haszna van a találkoznak, kapunk egy stilizált, kézzel rajzolt térképet S-ról és az 5 km-es körzetérõl, ez másnap nagy segítség lesz.
    A Palmban 25 az fsz-ba nélküli, 35 a fszobás szoba. Az utóbbit választjuk, nem alkuszunk, nincs erõnk hozzá közel 20 óra utazás után…így is csak 650 Ft egy éj egy fõre. A szoba az udvarra néz, teli pálmafával, szuper, kicsit piszkos, kicsit pókhálós, de a mi ingerküszöbünknek bõségesen megfelel. A tetõre is fel lehet menni, szép kilátás a városra és a környékre. A tulajok teljesen jól beszélik az angolt. Fürdés után gyorsan urrá lesz rajtunk az álom.

3. nap 11.26

13 óra alvás után kipihenve kelünk, szúnyogzümmögésre (csípésre) és csacsiázásra. Ja közben felijedünk az 5 órai müezzin szavára is, de visszaalszunk.
    Reggel bevásárlunk a napi terv megvalósításához a helyi garázsboltok egyikében. Kezdetben a lapos, kerek kenyeret vesszük, késõbb rákattanunk a kiflire, pár 10 forintokba van. A boltokban mindenhol lehet kapni mini mosóport, kb. 10 dkg zacsiban, így felesleges otthonról cipelni. Reggelizünk a maradék szendvicsbõl, elindulunk felfedezni a várost. A város közepén álló Old-Village-l kezdünk, ami a világörökség része, sóból van, így ha véletlen esik, a majdnem lakatlan terület tovább fogy. A tetejérõl körbenézünk, látszanak a napi célpontok. Elhatározzuk, hogy amit tudunk, megnézzük bringával, ellopni nem fogják nyílván, messze nem fognak jutni a sivatagban . 10 font egy napra. A bringa monti, de nincs rajt váltó, a fék is szar, de van rajta kosár, a cuccok cipelésére kiváló.
    Megnézzük a halotti hegyet, 10 a belépõ, azt mondjuk diákok vagyunk, különben kétszer ennyi, itt nem kérték a diákot, máshol igen, így a késõbbiekben keményen pengettünk. Ezért a pénzért megnéztük a területet, néhány üreget, a gájd megmutat néhány lezárt kamrát és egy múmiát is, amit késõbb megállapítottunk, hogy izgalmasabb, mint az Egyiptom múzeumban megnézhetõ 70 fontosak.
    Ebédidõ körül indulunk, beülünk a Nour-al-Waha nevû helyre. Pálmafák, Egyiptom típusú heverõk, vízipipa, sisa, pálmaszék, cicák, hangulatos. 20 font körül eszünk vmi. Helyi ételt, utána fertõtlenítünk magyar pálinkával. Az egész út során bevált a módszer, soha nem lett bajunk, plussz mindennap ittunk grépfruitmag kivonatból készített levet. Átkerekezünk a Gebel Dakrur hegyhez, ez már a homoksivatag szélén van, 25 perc alatt ott vagyunk, fel is mászunk rá, tengerszintfeletti magassága 91 m, Siwa -12-18 között van, szépen kiemelkedõ szigethegy, amibõl elég sok van a környéken. A hegy anyaga tele van fosszíliákkal, shellkagylókkal meg ilyenek. Fentrõl szép a kilátás, ld. Fotók.
    Kinézzük a következõ célpontot, Kleopátra-forrás (ja Siwa ezekrõl híres, van vagy 300 forrás, jellemzõen melegek, sósak és gyógyítanak vmit. és lehet bennük fürdeni.). A forrás sajna elég kis hozamú, tele hínárszerû cuccal, itt a helyiek sem fürdenek. Továbbkerekezünk a Thébai-jósda felé, a minimál-rom után és Amon temploma után az Oracle-temple következik, kis hegyen erõdszerû épület. Itt a helyi fiatalokat fényképezzük, cserébe kapnak tollat és sütit. Az egész út során ment a vátcjornémezésés a verjufromozás, meg a baksisozás, pár mosoly és egy rövid válasszal nagyon elégedettek volna, ez jellemzõen a 10 év alattiakra jellemzõ. Késõbb már tudatosan kerültük az iskolák környékét, mert meredek amikor 3-4 osztálynyi gyerek egyszerre kérdezi ezeket folyamatosan .
    A templomba szintén 10 helyi egység ellenében jutunk, ahogy odaérünk, a zárt bódéhoz odajön a helyi illetékes és ad hivatalos jegyet! Kinyitja a helyet, mi megnézzük és már sötétedik, így sietõsen kezdünk hazatekerni, még a naplementében csinálunk egy-két fotót a vörösen izzó templomról. A visszaúton datolya és olívaszedõkkel találkozunk. A bringát ledobjuk a szálláson, átsétálunk a Shali-lodge Hotel kajáldájába, nagyon üres, nincs szezon, páran vannak, pedig legalább 100 embernyi hely van. Én grillezett bárányt eszek 25 –ért, Ani Tajin, zöldséggel, 15-ért. A kaja finom volt, bár nem sok. Visszatérünk a szállásra, elõtte veszünk vizet másnapra, 1,5 egységért 1,5 litert. Szerintem ez az egyetlen hely, ahol van szénsavas víz is, igaz fél liter 1 font. Este jön még a turist polisz elkéri az útlevelet lefénymásolni . Másnapra befizetünk egy dzsippes útra, nem olcsón, 80-ról 60-ra alkudva a fejenkénti árat. A koreaiak 80-t fizetnek. A benzin 30 Ft literje…jó arányos az ár. A füldugó hasznos volt este (5x mosható, 10 db-os, Ohropax a neve,999 pénz a DM-ben).

4 hozzászólás megtekintése - 1-4 / 4

tényleg

None

I pray for world peace
    Diflucan and [url=hhttp://coumadin-online.ca.cx/]coumadin[/url] http://fosamax.ca.cx/

Sajo

Koszi

Jo lehetett az ut!

Sajo’

Tom

folytatás és képek http://kep.tar.hu/tomci76/50189047#2

4. nap 11.28

Sikerült felkelnünk 6-kor, még szerencse, hogy Én is beállítottam az órám, mert Ani ugyan felhúzta a mobilját, de azon a helyi idõt nem tolta elõre, így egy órával késõbb indultunk volna .
    7.07-kor el is indultunk, néhány külföldi még volt rajtunk kívül. Most már nincs szerencsénk, egybõl benyomja a sofõr a zenét, ráadásul a lassú fajtából, a gyorsak legalább bejönnek. Mindegy, megesszük a disznóból készült téliszalámis szendvicsünket és iszunk egy kis szilvát is, amit a két elõttem ülõ arab csávó meg is érez, mert elég erõs bukéja volt, de nem szólnak, csak csúnyán néznek. Érdékes módón az ég ma is felhõs volt, pedig itt a sivatagban nem kellene ennyi. Útközben a távoli szigethegyek közötti napfelkelte ismét elragadó. A 170-es km. Kõnél, csekkpont után pihenünk 10 percet. 3 óra 30 perc utazás után begurulunk a Marsza M-i fõbuszpályaudvarra. Továbbindulás Al. Felé, végig szinte a tengerparttól párszáz méterre, szép látvány, tele van nyaralókkal. Van egy érdekes is, amin egy óriási Nokia felirat feszít. 15,30-kor megérkezünk Al-ba, a Sidi Gaber állomásra, 8,5 óra utazás után . Itt található két buszállomás, egymástól 56 méterre, egy sokemeletes épülettel elválasztva. Az egyik a West Deltáé, a másik a Superjeté. A west d-nál megvesszûk a másnapi, Sharmba szóló jegyet, így nem kell bemennünk Kairóba, amivel idõt takaríthatunk meg, arról nem beszélve, hogy a busz este 9-kor indul, tehát éjjel utaztunk. 70 font a jegy ára és meglepõ módón elektronikus jegyet adnak!!! Még tartogatott pár ilyen meglepetést Al., pl. az akadálymentesített járdákkal.
    Az aluljárón átkelve megtaláljuk a villamos megállót, amivel bejuthatunk a belvárosba, mármint nem a megállóval, hanem a villamossal. A két helyi fiatal elmeséli, hogy a járaton jön majd a jegyes és 25 piaszter a jegy, azaz kemény 10 forint. Jön a kaller, szól a végállomáson, hogy megérkeztünk, bár ezen a vonalon van mindenhol info tábl is. 5 perc alatt megtaláljuk az LP-bõl kinézett szállást (New Hotel Welcome), elég elsétálni elõtte, le is szólítanak. Kinézetre mint egy pesti bérház, mind stílusa, mind állapota alapján. A lift nem megy, de tudunk menni 5 emeletet. Tengerre nézõ szobát kérünk, amibõl egy van, az is három ágyas, fürdõszobás. Mivel a panoráma és az ablakon beáradó tengerillat rabul ejt, maradunk, 60-ról 40-re alkudjuk le a 3 ágyas szobát. Az egész út során ez a legszebb kilátású szállásunk. Egyébként 30-ért volt nem tengerre nézõ is. Ja és melegvíz akkor van, ha szólunk, de van tényleg.
    Ani 8-kor alszik, elõtte teszünk egy rövid kört a városban, Én kb. 10-kor érek vissza, kicsit asszimilálódtam a helyiekkel, mindenki kedves és mosolyog, erre tényleg ritka a turista. A szállástól 36 méterre, a másik oldalon van egy sörbolt, a villamos pályát követve nyugat felé 210 méterre pedig egy nagyobb alkoholbolt, akit ez érdekel.
    Este kb. 20 fok volt 100 %-os páratartalommal, így azt 30-nak éreztük, nyitott ablaknál, füldugóval alszunk.

5. nap 11.29

Reggeli, 6 font La Vache qui rit sajt 16 db-os, 4 kifli egy font, és szalámi. Ja, a hotelarc elõre kérte a pénzt este, mondtuk ejnye-bejnye, utána nem erõsködött, de mind próbálkozik . Napi programot nem vesszük húzósra, inkább sétálni akartunk és este visszaérni a buszindulásra. Végigsétálunk a Cornichon, a Kait-bejd erõdig, ami az Al-i világítótorony helyén épült és tartalmazza néhány darabját is. Helyi arcokkal ismerkedünk, akik megint állítják, hogy a Nokia magyar, majd elmagyarázzuk, hogy csak itthon gyártják, illusztrálva az Én kínaimmal. A belépõ 24 helyi egység volt, a csaj a 12-s diákjeggyel beenged, de 15-t kér. Szép kis erõd, lehet benne sétálni, egészen vár szerû. Egyiptomi iskoláscsoportokkal teli egyébként, próbálunk küzdeni a kérdésekkel….verárjúfrom….

Innen a halpiacra sétálunk, ami 10 %-on megy aznap, a helyi árussal csinálunk egy közös fotót. Egyébként itt lehet lovasfogatot is bérelni, nem túl drágán, különösebb alku nélkül 20 font 1 óra, de inkább sétálunk. Jön egy klassz strand, majd felugrunk egy villamosra, amivel 123 métert megyünk a végállomásig, ahol átszállunk egy másikra. Azzal kacskaringózunk nagyon arab, nagyon autentikus utcákban, szeretnénk leszállni Pompeius oszlopa közelében, ami késõbb kiderül, hogy tökéletesen sikerült, csak nem volt kitáblázva, ezért bolyongtunk plusz 1 km-t. Az oszlopnál 10 a belépõ, az LP még 6-t írt. Elõször itt látunk turistacsoportokat. Fél óra után átsétálunk a Katakombákhoz, kb. 7 perc, ide 20 font a belépõ (LP 16) és sajna a fényképezõgépet nem lehet levinni. Kb. 20 perc alatt végignézhetõ. Besétálunk a központba, megnézzük a bazárt búcsúképpen, de semmi különös, nincs igazi hangulata. Pénzt váltunk, az elsõ helyen Ani rongyos dollcsiját nem fogadják el, erre érdemes figyelni. Felmegyünk a cuccért, kicsit lazítunk a tengerpartunk, majd kivillamosozunk a buszállomásra. Az állomásfõnök készségesen megmutatja, melyik busz lesz a mienk. 8.40-ko bepakolunk és meglepõ módon indulásra megtelik a busz, a 95 % Sharmig jön. 9 körül pontosan indulunk, Kairóba nem megy be a járat.

6. nap 11.30

Szueznél átszágáldunk az alagútban, majd innentõl kezdve jönnek a csekpointok és az útlevél ellenõrzések a Sinai-félsziget speciális vízumstátusza miatt. Kb. 3 x nézték meg, plusz volt egy jegyellenõrzés és két pihenõ. Közben filmek mennek (egy Jackie Chan is, angolul) és a wc itt is használható. Aludni a megállók és a kontrollok miatt nehéz volt, de kb. 3 óra részletekben összejött. 7.30 körül Sharmban vagyunk, busz megy tovább az LP szerint, de nem, hivatalosan van egy 9-kor, így addig várunk, de nem hivatalosan jön egy korábban Kairóból, amire csak fent lehet megvenni a jegyet. Így kockáztatunk, nem veszünk jegyet az irodában, hátha jön. Jött. Iránytaxit néztünk, de nem volt olyan, ami megtelt, így drága lett volna az út. 8,30 körül megyünk a másik busszal, 11 fontot adunk a jegyért, illetve jegyekért, ketten kapunk vagy 6-t, 8-t már nem tudom. A zene bömböl, a légkondi viszont gyengén megy, pedig kint 30 fok van, most kéne mennie. 2 utlevélcsek után 10-re végre leszállunk Dahabban. A taxis 20-ról indul, 5-ért bevisz, de késõbb ennél jobb árat is összehozunk (Lp. 1-2 fontot ír, ami lehetetlen). Kicsit válogatunk a szállások között, megnézünk párat, összességében elmondható, hogy rendkívül tiszták. Sajna elég sokan vannak, így nehéz alkudni, pedig low szezon van. 110-rt fürdõszobást veszünk ki 3 napra (Beduin Lodge Hotel), késõbb mások is hasonló árakat mondanak, a ruszkik miatt felmentek az árak, északabbra 20 fontért (per szoba) is említettek, de az már nem Dahab. Kaptunk velkám drinket is. Zuhanyzás után elsétálunk felfedezni, nem túl nagy D, gyorsan végig lehet sétálni a régi részt. A tengerparti kajázósoron az árak kb. mint nálunk, viszont mindenhol akció van, vagy leves, sütit, italt kapsz a fõétel mellé. 20-50 font között megvan egy vacsi. Sajna a hely nagyon elturistásodott, tele van bóvliárussal és minden 5. bolt netkafé. A turistásodás legrosszabb jele, amikor 3 polóárusból 3 azt mondja, hogy fasza póló, fasza törölközõ, amit Én kifejezetten utálok külföldön…pláne D-ban nem ezt keresi az ember.
    Este mivel olcsó a net 3 font 1 óra, kicsit megnézzük a leveleket és a várható idõjárást (továbbra is 30). Majd az éjszakai buszozásnak köszönhetõen hamar alszunk.

7. nap 12.01

A naptári tél elsõ napján szikrázó napsütésre ébredünk. Ani nem jól aludt valami diszkó miatt, Én nem hallottam semmit, pedig füldugóm sem volt. Mai cél a Szent-Katalin kolostor és a Sinai-hegy lesz. Reggel kiderítjük, hogy az iránytaxik a new cityben vannak a buszállomásnál. Besétálunk, van idõn, ha nem taxival, akkor a menetrendszerinti busszal megyünk, ami 9.30 kor indul. Az LP 12-20 fontot ír az iránytaxira. Na, mivel most nincs vallási nagyszezon, ezért 70-ért van alkuval. Van még 8 külföldi, akit be lehetne szervezni, Õk is a buszra várnak. Ez sajna nem sikerül, mert mindenkinek kicsit másak a tervei. A buszra csak akkor lehet jegyet venni, ha beállt, mivel nem mindig jön….Most jött, de csak 10-kor indul, 16 font a jegy. Nincs esély a kolostor bezárása elõtt odaérni, ami 12 óra. 12,05 körül, csodás sivatagi sziklás hegyvidéken átgázolva, 3 $ nemzeti parki belépõ leszurkolása után érünk, de a helyiek szerint még taxival odaérünk. No ennek nem hiszünk. Egyébként egy ilyen szervezett út 80-ba kerül, oda.vissza.

Egy francia párral nekilódulunk a hegynek, a Kolostor tényleg zárva. (ja a busznegállótól vissza kell sétálni a körforgalomig, onnan tábla jelzi a helyes irány, 25 perc). Tevével fel lehet menni félutig, a hely tele oroszokkal, a tevét hosszas alku után sem lehet 60!!! Font alatt bérelni, így sétálunk, Táv kb. 7 km, szint 650-700 körül. Két út van, a lépcsõ, a rövidebb, ezen jövünk vissza és a teveút. A teveúton baktatunk felfele, néhol rövidítjük a szerpentint, a csodálatos gránitsziklák folyamatosan tárják ki szépségüket. Útközben nincs nyitva minden kóla-tea árus, az egyiknél megpihenünk, egy snickers 10 font, egy tea 5 körül…inkább vigyen mindenki. Az út felfele, nem erõltetett tempóban is 1,50 perc, fél órás megállással, sietve szerintem 1 óra alatt fel lehet érni . Fent van kaja, ott fõznek, meg pia, meg pokróc is a fázósaknak. Mi nem fáztunk. Kb. 15 fok volt fent. Körbenézünk, kb. 1,5 órát relaxálunk, majd indulunk le, immár a másik úton.. Lefelé megnézzük az Éliás mosdótála nevû forrást és a kolostort felülrõl. Lefele utolérünk még két buszon utazó tagot, akikkel megpróbálunk közösen visszajutni D-ba, ugyanis a busz 13.15-kor elindul vissza, így nincs más lehetõség, csak az iránytaxi. Hosszas alkudozás után is csak 180 font a legolcsóbb járat, ezt egy külföldi, helyben két éve lakó csaj, aki legendákat gyûjt is megerõsítette, hogy reális.

Szóval 6-an megyünk, fejenként 30 buznyákért vissza, végülis ha utánaszámolok még 6-an simán beférnek ezekbe az átalakított buszokba és akkor tényleg kijön a 15 körüli ár..
    19,40. kor 1,40-l az indulás után D-ban vagyunk, ilyenkor simán átmegyünk a csekpointokon, csak intenek. Ismét vacsi az egyik helyi kajáldában, plusz ajánlom a sörkedvelõknek az Ali Baba vagy valami hasonló nevû kiskimérést az öböl legvégé felé, a Lighthouse után, ahol 5 font a sör, míg máshol 10.

8. nap 12.02

Utolsó D-i napunk, ma megyünk a Blue Hole-re snorkellingezni és pihizni. Leglazább és legszebb nap. Befizetünk egy túrára, 25 font fejenként, ezért elvisznek 10 km-re, adnak snor cuccot és vissza is hoznak, meg félig vigyáznak a cuccra.
    Reggeli után beugrunk egy másnapi kairó buszjegyért az újvárosba, taxi oda-vissza 5 font, hiába, egyre ügyesebbek vagyunk, elõször értem meg magamat arabul, amikor a taxisofõr nem érti, mi az a bus station, erre benyögöm az Lp-ben tanult mahattat el otóbísz, amire felcsillan a tag szeme és tudja az irányt .
    A jegy 62 font, indulás másnap 8,30-kor. A szálláson is el lehetett volna intézni, de ott 75-tbe került volna, igaz inklude a reggeli taxival. Mind1, így is olcsóbban jöttünk ki.
    11-kor egy argentin, egy chilei és egy olasz pár társaságában eljutunk álmaink strandjára. Levegõ 30, víz 23. Kapunk cuccot, a naiv chilei csaj megkérdi, hogy fertõtlenített-e a pipavége, erre a helyi arc röhög és azt mondja ja, a napon szárították… Életem elsõ snorkellingje, a világ legcsodálatosabb merülõ helyén rendkívül emlékezetesre sikeredett. Ezt szavakkal nem lehet elmondani, igazából látni kell, Én nem gondoltam volna, hogy ilyen meghatározó élmény lesz az a sok és színes hal és a korallok. A víz hideg volt, így 20 perc lubickolás után 40 perc pihenõt tartottunk, majd újra. Az árak itt nem magasabbak, mint D-ban, kóla 5 font, gyümilé 8 körül. WC viszont 2 font, ha nem fogyasztasz. 16-kor fájó szívvel visszamentünk, Mohamed a sofõr a 155 centijével rendkívül jó sofõr volt. Utolsó este révén veszünk pár szuvenírt, Dahabos színes homokot 5 fonttól indul, fasza polót 10-15 font körül. Ja és veszünk best márkájú, redbullra hajazó palackban lévõ mangó italt, 50 % rosstal, isteni finom 3 fontért. Késõbb ebbõl még többet is veszünk. 10-kor alvás, kelés 7-kor.

9. nap 12.03

Pakolás reggel, kis tengernézés, reggel készítés, készülés a hosszú tra és Kairóra. 5 fontért taxizunk, második hajlandó ennyiért vinni. 10 perc késéssel, sok külföldivel 8,40-kor indulunk is. Útközben 2 csekpoint, 1 kaller, 1 tankolás 10-kor Sharmban vagyunk, itt lopjuk a napot 10,30-ig. Ezután 1 kaller, 1 városi megálló, 1 csomagellenõrzés szueznél csak a helyieknek és a csekpointoknál meglepõ módon nem állítanak meg, talán a sofõr által adott ásványvizeknek köszönhetõen. 17.30-kor, laza 9 óra buszozás után Kairóban, az Abasszián vagyunk. Felmérjük merre kell menni, gyalog messze a belváros, így taxi metro variációt választjuk, hallva hogy a kanadai pár 25-ért megy odáig, balekok. Mi elsétálunk 50 métert az állomástól, ami mindig leviszi az árakat. 5 fontért elvisz a taxi a metroállomásig, 0,75-ért (most volt áremeles Lp. Ár nem igaz), azaz ketten a 25 helyett 6,5 fontért bejutunk a Tahrir térre. Nagy nehezen találunk csak szállást, mert hülye módon ki akartam próbálni, milyen az ha felhajtó visz, az mutatott 80-150 font körüli gyönyörû szállásokat….ami ha belegondolok itthon nem is sok 80-ért (3100 ft) olyan luxusszobát adtak volna, ami itthon is irigylésre méltó. Na pár kör után, szombat révén, este már majdnem mindenhol tele volt, ami nem az meg ronda, koszos, vagy kényelmetlen ággyal. Így eljutottunk, amint kiderül egy tök jó környéken lévõ helyre, a King Tut Hotelba. Itt tudtuk, hogy csak közös fürdõ van és nem is olcsó, mégis maradtunk, egyrészt az egész napos utazás fáradsága, másrészt a szobák és a teljes hotel tisztasága miatt. Ismét 3 ágyas szobánk van, messzi, csöndes tûzfalakra nézõ erkéllyel és légkondival, szekrénnyel, vállfákkal…60-ér, inklude reggeli. A hotel a talat harb vége felé vam. Fent a hostels.comon. A környék kellemes, kajáldákkal, és hamisruhaboltokkal, valamint számos alkohol bolttal és egy jó piaccal teli 5 perces körzetben. Viszont a szállásdíjat elõre kérték, de csak másnap adtuk oda…

10. nap 12.04

A korai kelés szükséges volt, mert igyekeztünk az Egyptom Múzeumba, ami nagy falat. Pár falat reggeli után (3 kifli, dzsem, mackósajt, tojás, teja’ tepertünk a múzeum felé. Ott kb. 4 csakpoint után bejutunk, minden adja magát, nem kell részletesen leírnom. Lp. Árak duplája minden, beugró 40/20 felnõtt/gyerek. 10-kor megyünk be, a fényképezõt nem lehet bevinni, adnak blokkot, arra adják vissza a megõrzõben. Van még egy múmia terem, 11 királymummival, na az még 70 font!!! Kicsit durva egy 5 perces programért, de egyszer élünk. A múzeum nagyon tuti, tényleg zsúfolt. Bár délután már kellemes volt, tényleg rosszul berendezett, rosszul megvilágított, de csak elõjönnek a tankönyvi képek, nagyon tuti az ülõ irnoktól a 11 kg arany maszkig. A sok élményt megpróbáljuk egyszerre befogadni, egy mekiven feldolgozzuk, árak fele jellemzõ, mint nálunk, Én bevágok két chicken filet grilled szenyát, egy liter kólával és extra krumplival, ezt kb. 1000 ft-ért. Mivel még világos van, spontán lemetrózunk a kopt negyedve 0,75 fontért. Kb. 20 perc alatt ott vagyunk, a metro pont ott áll meg. Még tart a felújítás, kicsit körülményes megnézni. A lebegõ templom nagyon tuti, le lehet nézni üvegpadlón, tényleg oszlopkra épült, a papok némi baksis fejében az egyik felújítás alatt álló oldalhajó restaurált freskóit is megmutatja, ez a legszebb része.
    Este még bírjuk szusszal, a khan-l-khali bazár felé veszzük az irányt, bele akarunk csak kóstolni, mit akarunk majd az utolsó nap innen hazavinni. A mecsetsûrûség itt óriási, az egyik minaretjébe fel is lehet menni, mégha a csávó pénzt kér érte jegy nélkül is, lehet fenyegetni a turist polissszal. A bazár tényleg sûrû, Ani kinéz magának egy láncot, Én meg csak nézek ki magamból 
    A bazár melletti zöldségpiacon veszünk 5 fontért egy 1 kg-os sárgadinnyét, azt másnak reggel befaljuk. Illetve iszunk egy cukornádlét 1,25 fontért kb. 3 dl-t. Nekem bejön, Aninak nem ez lett a kedvence, bezzeg a guavalé.. A cukinádlét egyébként lehet kérni mixelve is eperrel, gránátalmával, ribizlivel stb. Visszataxizunk a szállásra 5 fontért.

11. nap 12.05

Mai terv Giza, Szakkarát úgy számoljuk nem fér bele. Jól kalkuláltunk. Megpróbálunk helyi busszal kimenni, de a helyi fiatalok nem tudják melyik megy a Tahrirról és honnan, de a metrót ajánlják. Na megyünk is a Giza megállóig, a legmodernebb helyi metróval, ez még modernebb, mint a pesti. 10 perc alatt ott vagyunk a megállónál, 0,75 fontért. Ott egy csávó kérdezés nélkül mutat egy irányba, hogy arra van a buszállomás, mert ugye innen még 4 kilométer a piramisok fennsíkja. 100 m séta után egy másik tagot megkérdezünk melyik a jó irány egy 4 sávos útnál. Õ a másik oldalra mutatott, átsétálunk, ahol áll egy minibusz már majdnem teli emberrel és kiabálja arabul, hogy piramis (el árám), amit Én értek, így rögtön fel is pattanunk, közben a sofõr a piramist formázott a kezeivel, jó fej. Kb. 15-en egybõl indulunk is, kb. 10 perc után, a piramisoktól mintegy 800 méterre lerak minket, a jegy 0,5 font volt, így összefoglalva a piramosokig 25 perc és 50 forintba került az eljutás, gud prájz csak nekünk a belvárosból, nem rossz. Az LP egyébként még 0,50 centet írt a metróra, de mennek fel az árak…
    Elég egyértelmû az emelkedõ út a piramisokhoz, balra turista iroda, kicsit feljebb ugyabben az irányban a lovasok kiabálnak, hogy arra a bejárat, de mi tudjuk, hogy nem, így felsétálunk a pénztárig, ami egy 4×4 méteres bódé és nincs kiírva rá, hogy péntár, kivéve arabul, ami elég gáz, tekintve, hogy itt azért elég sok turista fordul meg sok pénzt itt hagyva. 40 font a belépõ a területre, LP 20-t írt. Fényképezõ ingyen, kamera 30 font! 11 körül érünk oda, így a nagypiramis jegyirodája, ami balra van bejárattól, szintén 4×4 méteres sufni, felismerni a rácsozott cellaablakról lehet. Itt azt mondják, hogy 13-kor nyitnak újra. Látszólag nincs mennyiségi korlátozás, mert akkor a délelõtti turnus már kitöltötte volna. Addig megnézzük a számos kamrát, ami a környezõ királynépiramisok és egyéb épületek alatt vannak és ingyen megnézhetõk, de tartják a markukat a hasznos infokat mondó biztonsági erõk, Én mindegyiknek tollat adtam, aminek szerintem jobban örültek és olcsóbb volt, mint 3-5 font baksist adni.
    Általában ezekben nem lehet fotózni, de leszarják, pláne, ha van baksis. A nagy piramis jegyirodába visszamegyünk a Szfinx és a többi megnézése után, a Szfinx csak messzirõl fotózható. A jegyiroda tényleg nyitva és senki sincs a környéken. Leszurkoljuk az eddigi legdrágább jegyárat, 100 fontot, amiért 20 perces élményben lehet részünk. Fel lehet kutyagolni a nagykamrába, fotót szigorúan nézik, nem nagyon lehet bevinni, igaz nincs is mit fotózni. Nekem legjobban a kifele vezetõ út tetszett, mert a meredek lépcsõ kb. 60 méter hosszú korlátján le lehet száguldani gatyaféken, pont alkalmas rá, persze csak bátrabbaknak. Visszafelé egy közepes busszal mentünk a központba, visszasétáltunk oda, ahol kitett a mikrobusz, csak persze a másik oldalra. Itt elég sok busz megáll egyszerre, figyelni és kérdezni kell, melyik mondja a Giza metrót. Ani ügyesen meghallota, így 5 perc után már robogtunk is. Így a visszaút sem volt több, mint fél óra és 50 forint.
    Nem mentünk el a Tahririg, hanem leszálltunk az opera megállónál és megnéztük a béke (Gezira) szigetét, ahol áll a Kairó torony is, illetve helyes fákat lehet a közelében találni, marha nagy léggyökerekkel. Pont naplemente ideje volt, így elhatároztuk, hogy az LP által írt 30 fontot megéri felmenni a toronyba, pláne a naplemente miatt, mivel tiszta idõ volt. Az 1961-ben épült toronyba azonban 60 font volt a belépõ, így köszöntük, nem mentünk fel. Visszasétálunk a belvárosba, itt a szállás környékén eszünk valami gyros szerû kaját, alatta sok-sok petrezselyem zöldjével, amit ugye nem ajánlott enni, kapunk hozzá még egyiptomi mártást és zöldsalit is. Teát is kérünk hozzá, azt a szomszédból hoz a tulaj, a kaja is finom volt és kaptunk egy pohár vizet is, mert itt a helyiek isznak egy nagy pohár vizet a teához. Teljesen jóllakunk ketten kb. 1000 forintból. Egyébként az jellemzõ, hogy a külföldieket a legjobb utcai helyre ültetik, így reklámként szolgálva, hogy a többi alien is ide üljön be. Estére járt, így a környék boltjait még megnézzük, és az alkohol boltokat is. Minden pia hamasítvány, mókás neveket lehet látni, a szín és formavilág teljes copy, a szöveg kicsit más. Pl. Johnny Walter, ouzo oouzonak írva, vagy metaxa Getaxának és így tovább. A bõr cuccok nagyon olcsók, még a boltokban is, bõven a hazai ár fele alatt. Az este legnagyobb vására egy bólogatós kutya megvétele egy utcai árustól. Kicsi méretû, 3,5 font volt, de nagyon tuti.
    Gyümölcsléárusok: majdnem minden utcában van, mûködés: van egy pénztáros, ott fizetsz, az vagy ordít egyet a csaposnak, mit gyártson, vagy ad egy cetlit és arra ráírja, ezzel mész 60 centit és odaadod a tagnak, aki megcsinálja. Általában 1-2 font, fajtától, helytõl, mixeléstõl függõen. Van ahol külön ki van írva, hogy kicsi vagy nagy pohár.
    Vennem kellet egy borotvát is, mókás volt, ott is így mûködött a fizetés. Levettem a polcról, a csaj írt egy számlát, azzal elsétáltam a pénztárhoz, fizettem, visszaséta és megvan az áru. Emléxem régen ilyen Magyarországon is volt, illetve szerintem van is még, nemrég egy Újpesti fagyizóban szûnt meg ilyen rendszer. Helyi cigi: kleopátra, 3,5 font, plusz gyufa 0,25, a dohányzó külföldiek szerint jó, Én nem tudom.

12. nap 12.06

No itt a télapó, 30 fok melegben, azért kicsit furcsa. Mára a Citadella, mecsetek, bazár és a piacon való gyümölcsvásárlás, valamint az összecsomizás a tétel és kijutás a reptérre.
    Reggel eltaxizunk 10 fontért a Citadelláig, illetve egy elõtte lévõ mecsetig, de az nincs nyitva, így sétálunk a C. bejáratáig kb. 1,5 km-rt. Sajna a bejárat a várostól messzebb esõ végén van. 10 körül bejutunk, itt is van motozás, meg ilyenek, 35 font a belépõ, LP még 20-t ír. Itt megnézünk mindent, még néhány épület felújítás alatt van , így csak részben látogatható, a nagy mecset impozáns, belülrõl is szép, a kilátás a városra mesés, még a távolban a piramisok is látszanak, hála a tiszta idõnek. Kb. 3 óra nézelõdés után megpróbálunk a város felõli kijáraton kijutni, de az zárva, így mehetünk körbe. A másik irányba indulunk a bazár felé, közben az EL-Azhar park mellet megyünk el, ez egy nagy öntözött Margitsziget típusú sziget a városban, persze víz nélkül. Kívülrõl szép, belülrõl 10 fontért nézhetõ meg, így marad a távoli élmény. A bazárban nem tévedünk el, Én mindig tudom hol vagyunk, megnézzük a kapukat, egy mecset udvarát, de már láttunk eleget, a többi kívülrõl is jó. Itt van mindenféle, a hastáncosruhától az ékszerekig. Tanács: a piramisok vagy kõbõl vagy mûanyagból vannak, a kõ hideg, innen lehet tudni, meg nem ég. A nyakláncokkal ugyanez a helyzet, ott még a karcoláspróba segít, hogy mûanyag vagy igazi féldrágakõ-e. Ani egy nyaklánccal, Én egy fatevével (5 font) és egy kispiramissal (5 font) leszek gazdagabb, azért, hogy kialkudozhassam magam. Az alku elõtt mindegyiknél felállítottam egy árat, amennyit számomra megér, ha ezt elfogadta, elvittem. Mindegyik cucc 25-rõl indult, nekem 5-t ért, rövid alku után oda is adták. Hosszabban szerintem még felére le lehetett volna vinni…
    Innen visszasétáltunk a szállásra, egy másik parkot is megnéztünk volna útközben, ahová korábban nem mentünk be, erre most zárva volt. Télapóra meglepjük magunkat narancslével, félrerakunk 50 fontot taxira (reggel a szállást rendeztük), a maradék pénzünkön helyi édes sütiket veszünk, a tartós fajtából, olcsón. A baklava nagyon finom, omlós tésztájú, jobb, int az otthoni és fele annyiba kerül. Veszünk a piacon mangót (ez drága, 15 font 1 kg, de isteni finom), minicitromot (ez 1-2 font fél kilo körül), guavát (4 font kilója) és némi mandarint ( 4 f). A maradék pénzünket egy teázóban költjük el, 2 font egy tea, plusz adnak hozzá ásványvizet. Élvezzük a nyugalmat és az utca forgatagát, a szomszéd kiscsaj lopott mosolyát, a szomszéd bácsi sisázó mozdulatait és a másik szomszéd cipõpucolási rituáléját (cipõpucoló srác jön, hoz egy papírt, elviszi a cipõt, amíg sisázol és késõbb visszahozza). Éjfél körül visszamegyünk a szállásra az otthagyott cuccért és fogok egy taxit, aki 40-ért kivisz a reptérre.

13. nap 12.07

Fél óra múlva kint vagyunk. Ott még elõször egy csomagvizsgálat jön, majd becsekkolunk két órával az indulás elõtt. A váróban alszunk 1 órát, elköltjük a maradék fontjainkat az olcsó reptéri büfében (meggyes süti 7 font, kóla 6 font) majd ez óra késéssel felszállunk egy amerikai vízumproblémai miatt. 3 órával késõbb, 3 megtekintett napfelkelte után (folyamatosan É-nyugatra repültünk ugye…) Ferihegyen landolunk. Itt a vége, fuss el véle!

Út:

Repjegy+vízum+biztosítás 1000

4 hozzászólás megtekintése - 1-4 / 4
Hozzászólás: Egyiptom hátizsákkal 2005 11 24-12 07
Info: Ne a hozzászólásokba írd az elérhetőséged, hiszen itt évek múlva is megmarad. Inkább regisztrálj egy percben és ott tüntesd fel. Azt egyszerűbb módosítani és törölni is. Csatolmányokhoz (JPEG, ZIP, DOC, PDF) be kell jelentkezni! Kerülendők a trágár szavak és értelmetlen vagy többszörös karakterek használata, mint pl. !!!! vagy ????. A hozzászóló magára nézve kötelező jelleggel elfogadja az ÁSZF összes pontját.