Kelet-Tibet (Kham)

Kezdőlap utazas.com Fórum Útleírás Kelet-Tibet (Kham)

• Indította
    Témakör
  • #1417 Hozzászólás

Sajo

Jó sok meleg cuccot pakoltunk be…az utunk legnagyobb részét mégiscsak 3-4000 méter körül fogjuk tölteni és hát az olcsó szállásokon fûtésben sem reménykedhetünk. Reggel indult a gépünk, Moszkván keresztül mentünk Pekingbe. Az Aeroflot kellemes meglepetés…normális kaja, kedves személyzet. A moszkvai tranzitváró mondjuk nem a legjobb, de azért láttunk már rosszabbat is. :-)

Hajnali pekingi érkezés, morcos hivatalnokok (ezt Kínában szerintem külön tanítják nekik ;-)), mégis gyorsan végeztünk így még rengeteg idõnk volt Szilvivel való találkozónkig. Szilvi Pekingben él már jó ideje, õ próbált nekünk vonatjegyet szerezni Chengduba…sajnos sikertelenül, így belsõ repülõjárattal mentünk tovább este. De elõbb még egy rövid városnézés és ebéd Szilvivel. A Láma Templomnál beszéltünk meg találkozót 8:30-ra, így idén kihagytuk a taxis hiénákkal való megmérkõzést és busszal mentünk be a városba. A hátizsákjainkat a reptéren hagytuk, úgyis innen megyünk tovább késõ délután. Mivel hamarabb értünk a találkozó helyszínére a megbeszéltnél, így még volt idõnk megnézni a Koncfúcionista Templomot a közelben…sajnos éppen felújítják (közel a 2008-as olimpia), így jórészt csak a kertjében sétálhattunk.

Kora reggel még nem volt nagy tömeg a Láma Templomnál, így Szilvivel könnyen megismertük egymást. A templom hangulatos, az egyik belsõépületben éppen szertartás folyt…hiába, ez egy mûködõ templom, persze azért bámészkodó turistából jóval több van itt, mint igazi hívõbõl. A templom után valami reggelit kerestünk…Szilvi volt az idegenvezetõnk, így az éttermet is õ választotta ki. Mondjuk nem igazán reggelit ettünk, hanem jó csípõseket, de a desszert (valami gõzölt kenyérszerûség, sûrített tej szósszal) nekem igazán bejött.

Ezután kis sétával eljutottunk a pekingi „váci utcára”, ahol igyekeztünk valami jó térképet venni Nangchen megyérõl. Lehetõleg olyat, ahol kínaiul és angolul is feliratozva vannak a települések. Persze ilyet nem találtunk, de egy viszonylag részletes kínai nyelvû térképet igen, amelyen egy-két könyv és Szilvi segítségével be tudtunk azonosítani néhány várost és falut, ahova szerettünk volna eljutni. A kínai feliratok a tavalyi tapasztalatok alapján nagyon hasznosak lehetnek, ha az ember tájékozódni próbál…ugyanis hangzás alapján gyakran nem értik meg, hogy hova is szeretnél menni….kínaiul tudót pedig többnyire azért talál az ember még arrafelé is.)

Miután a térképet beszereztük, még egy kicsit sétáltunk a városban, majd igyekeztünk megtalálni a reptéri buszt. Ez nem sikerült, bár többen is mutatták, hogy ha még kicsit tovább megyünk, akkor ott lesz a megállója…de több mint fél óra hiábavaló gyaloglás után már féltünk, hogy lekéssük a gépet, így végül taxival mentünk.

Chengduba már sötétedés után értünk. Szemerkélõ esõ és egybefüggõ felhõtakaró fogadott minket. Mivel másnap kora reggel szándékoztunk busszal továbbindulni Tibet felé, így a buszpályaudvar mellett kerestünk szállást. A Traffic Hotel kényelmes és nagyon tiszta, igaz nem a legolcsóbb, de azért a közös zuhanyzós szobák megfizethetõek. Még elmentünk valami vacsorát keresni, de a városnak ezen a részén valahogy nem nagyon találtunk éjszaka is nyitva levõ utcai kajaárust. Egyedül valami édeskés virslis péksüteményt sikerült vennünk.

Másnap reggel gyors „európai” reggeli a szállásunkhoz tartozó étteremben, majd irány a buszpályaudvar. Jegyet gond nélkül kaptunk a legközelebbi Kandingba menõ buszra és fél óra múlva már úton is voltunk. Kezdetben a busz autópályán haladt, majd beértünk a hegyek közé. Csodálatos volt a táj, ez a környék önmagában is megérne pár hetet. De mi sajnos csak egy rövid ebédre álltunk meg az egyik út széli kajáldában (a kaja finom volt, lévén mi válogathattuk össze, mit süssenek ki nekünk egy serpenyõben. :-)).

Mintegy 8 óra buszozás után délután érkeztünk meg Kandingba. Kanding valaha fontos tibeti kereskedõváros volt a Lhasát Kínával összekötõ kereskedelmi útvonalon. Lakosainak többsége (kb. 70 – 75 %) még most is tibeti, de a város inkább egy csúnyácska kínai városra emlékeztet. Igaz, gyönyörû természeti környezetben, igen szép hegyek között és a városon átrohanó folyó is tetszetõs. Olcsó szállást könnyû volt találni és ráadásul egész jó is volt, szép régi tibeti stílusú bútorokkal. A városban és környékén számos régi múltra visszatekintõ kolostor is található, ezek közül kettõt még aznap meglátogattunk. Mivel ezeket a kolostorokat túl sok turista nem látogatja, így szabadon járhattunk-fényképezhettünk – igaz, lassanként kezdett sötétedni, így nagyon sok idõnk nem volt -, mindenki csak barátságosan mosolygott. Az egyikben éppen vacsorázni rohantak a novíciusok, az egyik futtában hívott is minket, de inkább csak sétálgattunk tovább. Vacsorát végül egy tibeti étteremben ettünk, kicsit drágán és nem is volt túl jó a kaja, de legalább kedvesek voltak. Igaz, azt 10 percembe telt elmagyarázni, hogy valamit inni is szeretnék. :-)

Másnap egy akklimatizációs kirándulást terveztünk a 3700 méter magasan fekvõ Mugecuo tóhoz. Kanding maga 2500 méteren van, de ennél már csak jóval magasabban leszünk a következõ hetekben, így célszerûnek tûnt egy napot rászánni erre. Na meg maga a tó is mindenképpen megér egy látogatást. A kínai – és kisebb mértékben a nyugati – turisták lassanként felfedezik a környéket, így nem volt nehéz kijutni ide. A buszpályaudvar környékén taxik és minibuszok várnak a tóhoz igyekvõkre és többé-kevésbé egységáron vállalják a közel egész napos fuvart (két óra oda és vissza + a helyszínen pár óra). A tóhoz egy tûrhetõ minõségû jórészt betonozott út vezet…a táj nagyon szép, így néha megállítottuk a taxinkat fényképezni.

A növekvõ turizmus miatt a Mugecuo tó kiépítését már megkezdték…egy szép, cölöpökön álló fajárdát építenek a tó köré…nagyjából a harmadáig kész is van már. Mi persze tovább is mentünk…sûrû erdõn és bozótoson kellett átküzdenünk magunkat, míg egy szép kis öbölhöz értünk ahonnan remek kilátás nyílt a tó távolabbi felére is. Innen már nem mentünk tovább, még fel szerettünk volna kapaszkodni a tó fölé magasodó egyik dombra is. Így is tettünk, a látvány miatt bõven megérte a fáradságot. :-)

A taxival visszafelé megálltunk még egy hõforrásnál, ahol forró és kénszagú vízben lehet lábat áztatni. :-) De minket legalább ennyire lekötött egy közeli kisebb tó…nagyon szép és békés volt a környék.

Miután visszaértünk Kandingba, még meglátogattuk a harmadik régi kolostort is, azonban ez a város közepén áll, így a legtöbb terem zárva volt. Ezen kívül megnéztünk egy katolikus templomot is – ebbõl nem túl sok van a világnak ezen a részén :-) –, majd sétáltunk a városban, vettünk sült kacsát vacsorára és egy sapkát Gabinak (ugyanis otthon felejtette).

Másnap kora reggel indult a buszunk Dergebe…két napos buszozás, éjszakai pihenõ Luhuóban. Így elsõre biztos soknak tûnik ez a két nap, meg a busz sem volt a legkényelmesebb…de olyan gyönyörû vidékeken haladtunk át, hogy az út minden percét élveztük. Elõször füves fennsíkokon haladtunk keresztül, néha gyönyörû hegyeket láttunk, az út mellett pedig idõnként csordáikat terelõ nomádok tûntek fel, majd miután egy hágón áthaladtunk és ereszkedni kezdtünk, lassanként szépen mûvelt földek között vitt tovább az út. A földeken kévékben állt a termény, amelynek egy részét már fel is pakolták a házak tetejére. Gyakran haladtunk át kisebb-nagyobb falvakon is, ahol minden ház hagyományos tibeti stílusban épült.

Az éjszakát Luhuóban töltöttük egy kicsi és hideg szobában a buszpályaudvaron. A városka sem volt szép, de azért még kisétáltunk a szélére és kigyönyörködtük magunkat a lemenõ nap fényében fürdõ tájban. Másnap hajnalban indult tovább a busz.

Közeledtünk Kandzéhoz, továbbra is – tibeti viszonylatban – gazdag és sûrûn lakott mezõgazdasági vidéken jártunk, itt-ott kolostorok tûntek fel, és annyira hangulatosnak tûnt ez a környék, hogy elhatároztuk: visszafelé néhány napot biztos el fogunk itt tölteni. Kandzén csak áthaladtunk, de már ennyibõl is meg lehetett állapítani, hogy a város nagyon hangulatos és ez csak tovább erõsítette az elhatározásunkat.

Szép lassan egyre feljebb vezetett az út, így lassanként elmaradtak a mûvelt földek és helyüket ismét a füves puszta vette át. Egyre többször láttunk jaknyájakat és nomádokat is. Ebédet Manigangóban ettünk…ez egy igazi, isten háta mögötti csúnyácska kisváros, de a maga módján mégiscsak hangulatos és a környezõ vidék döbbenetesen szép. A Dergébe vezetõ út innen ágazik le a fõútról és alighogy elhagytuk Manigangót, már kaphattuk is elõ a fényképezõt. Ugyanis az út a Yilhun tó közelében vezet el…és ez a tó talán a legszebb, amit életemben láttam…de errõl majd késõbb még hosszabban is írok. Most elég legyen annyi, hogy a busz is megállt pár percre, hogy az emberek megcsodálhassák a tavat az útról (nem, nem turista busz volt, rajtunk kívül csak helyiek utaztak rajta :-) ).

Nem sokkal a tó után az út meredeken kezd emelkedni, a táj kietlen kõsivataggá válik és a busz egy szûk és rossz minõségû földúton kapaszkodott fel egészen a közel 5000 méter magas Tro La hágóig. Többször találkoztunk szembe jól megrakott teherautókkal, ilyenkor mindig hosszas mutatvány, mire valahogy elférnek egymás mellett a jármûvek. Néha egész félelmetes volt, ahogy a szakadék szélén tolattunk (de azért nem ijedtünk meg :-) ).

A hágót elérve hirtelen elõkerültek a színes, imákat tartalmazó papírlapocskák és útitársaink százszámra szórták ki ezeket a busz ablakán. A hágó túloldalán teljesen más táj fogad minket. A kõsivatag hamarosan alpesi tájjá változik, egyre több a fa és a végén szinte már igazi erdõben jártunk. Egy folyó mellett visz tovább az út és néhány gyönyörû szurdokon is áthaladtunk, mire késõ délután megérkeztünk Dergébe, egész Kham legjelentõsebb kulturális központjába.

Egy kis alku után egész jó áron jutunk egy szép szobához, fürdõszoba és meleg víz is van. Bár már közeledik az este és az esõ is bármelyik pillanatban eleredhet, mégis elndulunk egy kis városnézésre. A város egy része nem túl szép, aprócsempés kínai házak sorakoznak mindenfelé. Ám egy viszonylag nagy része megmaradt eredeti tibetinek, itt már sokkal hangulatosabb sétálni. A város központi részén áll a híres Derge Parkhang kolostor… a mai napig ebben a négyszintes épületben készül tibeti szent nyomatok többsége. Késõ volt már, így csak kívülrõl szemléltük meg, majd visszafelé menet még megvacsoráztunk egy utcai kajaárusnál…finom nyárson sült kolbászokat és húsokat ettünk.

Másnap gyönyörû napsütésre ébredtünk. Elsõ utunk a tegnap csak kívülrõl látott kolostorhoz vezetet, a kolostor körül zarándokok rótták köreiket, néhányan közülük a testükkel mérve meg az utat. Szent hely ez, ebben az épületben található a Tibeti írásos örökség közel 70 százaléka! Ezúttal be is tudtunk menni az épületbe, ahol folyamatosan zajlik a munka: a szent szövegeket és ábrákat tartalmazó égetett cseréplapokra kennek festéket, majd a papírcsíkot vagy a színes vásznat ráhelyezik, egy falappal jól rányomják és már kész is a nyomat. Nagyon érdekes volt látni.

Miután a kolostor tetejérõl megcsodáltuk a várost, továbbindultunk. Nem mentünk messzire, mert pár perc séta után elértünk egy több mint ezer éves nagy kolostorig. A kolostor Csokhangjába (Törvény Csarnoka) egy nehéz, vasalt faajtón keresztül lehet bejutni. A csarnokban alacsony pamlagok sorakoznak, a falakon körben a Tandzsur és a Kandzsur kánongyûjtemény van elhelyezve, a mennyezetrõl színes selyemzászlók lógnak, a bejárattal szemben pedig oltárok és szobrok találhatóak. A teremhez egy külön szoborterem is csatlakozik az ajtóval átellenes oldalon. A szoborteremben szerzetesek énekeltek monoton hangon, jöttünkre éppen csak felpillantottak, de azért barátságosan ránk mosolyogtak, így jelezve, hogy nem zavarja õket a jelenlétünk. A félhomály és a vajmécsesek illata még misztikusabbá tette a helyet…

A kolostor után a tibeti városrész következett, közel két órát bolyongtunk a szûk utcácskákban a hagyományos tibeti házak között és csak élveztük a kellemes napsütést. Amúgy egész nap egyetlen más turistát sem láttunk. Délután még elsétáltunk a buszállomásra, hogy jegyet vegyünk másnapra Manigangóig. Nem sikerült…naponta csupán egy busz megy arra és már napokkal elõre el volt adva minden jegy. Nem estünk kétségbe, gondoltuk majd csak lesz valami. :-) Amúgy egész nap egetlen más turistát sem láttunk…hiába, nagyon messze esik mind

Reggel korán keltünk és az összes cuccunkkal együtt kimentünk a buszállomásra. A manigangói busz már elment hajnalban, viszont több minibusz is utasokra várt. Mivel az alkupozíciónk kicsit gyenge volt :-), így jó sokat kellett alkudozni, hogy tûrhetõ áron vállalja az egyikük a fuvart. Célunk igazából nem Manigangó, hanem a korábban már említett Yilhun tó.

Érdeklõdés esetén folytatás következik (a legérdekesebb részek még csak most jönnek ám :-)))).

20 hozzászólás megtekintése - 1-20 / 81
  • Szerző
    Hozzászólás
  • #57239 Hozzászólás

Regisztrált – bejelentkezve üzenet küldhető

elnézést

Elnézést ennek a parasztnak a nevében: természetesen nem én voltam egyik “benoe” sem. Csak az errõl a regisztrált névrõl írottak az igaziak, nekem meg nincsenek útleírásaim. Reméljük a moderátor kigyomlálgatja majd a nem regisztrált névrõl elkövetett topikrombolást.

jó játék!

Na, mikor fogy el a moderátor türelme?

Anya töröld ki!!!

Kiáltottam régen, és most is, töröljetek engem, s klónjaimat, töröljetek a netrõl, a királyi annalesekbõl, a kartusokból véssétek ki nevemet, a kukából távolítsátok el a logokat is! Net népe!
    Váltsátok meg nyomorult avatarom lelkeit, mik itt dühöngenek testemben, s merevlemezeimen!

bocs, a pia megint

Mint láthatjátok, kóros ez az alkoholfüggõség. Amint kijózanodtam, máris nyúltam az üveg után, aztán itt az eredmény. Az a jelszó sosem fog eszembe jutni, mert azt csak az igazi benoe tudja. Én meg, a részeg, ostoba, szemét, alattomos álnéven írogató (tudom, tudom, mea culpa, orvosi eset vagyok, ne bántsatok) csak így tudok kielégülni, ha benoe néven írok. Tûrjétek.

Elfelejtettem

Nem jut eszembe a jelszó, így most csak így írok. Sajnos a fantáziám kezd kimerülni, úgyhogy azt sem tudom mit visítsak saját magamnak. Kemény dolog, ha egy hasad személyiségnek csak az egyik felét üti meg az alkohol. Mindegy, látogassátok meg az azsacom.netet, vagy valami ilyesmit. Ott vannak az okos emberek, a három moderátor. Én, én meg a Irén! Ha-ha-ha!

józanabban

Bocs, ugyanaz a benoe impersonator vagyok, aki a többi fórumban is “benoe” néven írogatok. Most kicsit múlik az alkohol hatása, ezért bocsánatot szeretnék kérni… nagy hülyeségeket tudok írni, ha hat a szesz!

Az igazi benoe csakis regisztrált névrõl ír, de ezt már mindenki tudja. Megint bolondot csináltam magamból. Minden utazó tudja, hogy ha valaki “benoe” névrõl ír, akkor biztos csak egy kis irigy részeg, mint én is voltam egy órával ezelõtt. Bocs!

Feri

Hát sajnos tényleg csak három hozzászólás van, én is nagyon sajnálom, nem akar beindulni, de remélem te is jössz és írsz valami hasznosat, mert nekem már nincs rá idõm. Ha nem akarsz regisztrálni, tudok adni kész nickeket, nekem már van 98 darab, amibõl 27 admin jogokkal rendelkezik. Na, hát nekem is vannak üres perceim, még akkor is, ha napi 20 órában rombolom ezt és sok más oldalt.

Ahmet

Hol? Bejelentkeztél? Ha kész vagy akkor törülközz meg és mossál fogat, aztán irány az ágyikó.

azsianet.com

Na, életemben elõször megnéztem. 3 azaz három hozzászólás van, ebbõl kettõ az adminé. Ehhez képest három moderátor van: admin, benoe és zsolt. Kéééész vagyok! :)

Mumus

Nem értek egyet veled. Nincs igazad. Nem úgy van, ahogy mondod. Ennél rosszabbul nem is lehetett volna mondani. Semmi igazság nincs benne. Nagyon mellétaláltál. Pont a lényeget nem érted. Félrevezetõ, amit írsz. Nagyon nem értesz hozzá. Fingod nincs a kérdésrõl. Buta vagy.

Mumus

Fordítva kellett volna kitölteni.

Mumus

Egyetértek. Igazad van. Úgy van, ahogy mondod. Nem is lehetne szebben mondani. Sok igazság van benne. Fején találtad a szöget. Rátaláltál a kérdés rákfenéjére. Rávilágítottál a fontos kérdésekre. Nagyon ott vagy, látom. Kened-vágod. Benne vagy a sûrûjében. Te vagy az ász.

Ne bántsátok…

…elég rossz lehet neki enélkül is. ;-)))

u.i.:Ahmet! Ó, munkát én tudnék ajánlani, csak fizetést nem. :-DDDD

WL

Mégse lehet ugyanaz, ekkora hüyeséget a GDP csökkenésrõl nem írna.

Andras

En is jovok Andras, +1 szemelyre fozz! En vagyok az az ember, aki egyszerre 8 stilusban kepes irni. Vagy pontosabban mi vagyunk azok a 8 emberek, akik egy stilusban irunk.

Onnan lehet minket megismerni, hogy egy gepelt oldalt irunk, mondando nelkul. Ellenben mindenki massal, akik harom soros bolcsessegeket irnak, mint pl “menjunk Indiaba segiteni az ottani szegenyeken”, vagy “talaljunk munkat”, vagy “mikor mentek legkozelebb Idemegoda? ugye milyen cukik a helyiek? talalkozzunk ott, es folytassuk a mentalis maszturbaciot ott!”. Rogton ki lehet szurni, ki, vagy kik ezek a “ne figyelj oda kisfiam, mert a vegen meg tanulsz valamit” stilusos emberek, es kik az igazi utazok, akik szamara ez a homokozo letrejott :-)

En is szivesen beszallok a buliba. Csokkentsuk kishazank GDP-jet 1%-kal, hogy Indianak 0.001%-kal jobb legyen. Hajra! :-)

Az áldozat

Én 2 napja voltam pont náluk, de nem fõztek, így talán még egy alkalom (a ti apropótokból) belefér! ;-)
    Amúgy persze pl nálam is összefuthatnánk, de akkor fõzés tutira nuku.
    Az utolsó mondatod pedig helyes hozzáállásról tanúskodik!

Re

WL!
    Én benne vagyok, de szerencsétlen áldozatot tényleg értesíteni kell, ha nála akarunk találkozni…
    … különben nem fõz semmit. : )

ui.: Stílus? Egy gépelt oldal mondandó nélkül? Hát hogyne lenne ismerõs. De már figyel, hogy ne legyen olyan sablonos.

Sajó!
    Köszi! Hogy mikor lesz a következõ, az attól függ hogy találunk munkát. Ha sehogy, akkor lehet, hogy hamarabb mint gondolnánk. :)

Re

“Állatkománk” stílusa nem volt ismerõs? ;-)

Ha igen, akkor nem értem, miért pocsékoltok rá még idõt!

Ahmet: Ha itthon vagytok (én már csak 2 hétig), esetleg összefuthatunk, pl Andráséknál – ha van kedved hozzá, rajta keresztül szervezd le.

Kösz Ahmet!

De úgy látom, teljesen felesleges bármilyen érv…úgysem lehet megingatni állatkománk önmagába vetett hitét (ami szintén egy olyan vallás, amiben sokan hiszenk ;-) ).

Olvastam, hogy hazaértetek. Gatula a szép úthoz! Mikor indultok a következõre? :-)

medve koma

Ahmet

Szeretjük a vallásokat. Sok hasznot hajtanak, az embereket békéssé teszik, és imádják a tudományt. Valóban érdemes velük példálózni, mert milyen sekély lenne a világ ezek nélkül a ragyogóan okos és hasznos vallások nélkül :-)

20 hozzászólás megtekintése - 1-20 / 81
Hozzászólás: Kelet-Tibet (Kham)
Info: Ne a hozzászólásokba írd az elérhetőséged, hiszen itt évek múlva is megmarad. Inkább regisztrálj egy percben és ott tüntesd fel. Azt egyszerűbb módosítani és törölni is. Csatolmányokhoz (JPEG, ZIP, DOC, PDF) be kell jelentkezni! Kerülendők a trágár szavak és értelmetlen vagy többszörös karakterek használata, mint pl. !!!! vagy ????. A hozzászóló magára nézve kötelező jelleggel elfogadja az ÁSZF összes pontját.