Tajfold, Malajzia, Angkor 3 het

Témakör
  • #1336 Hozzászólás

Garbo

Aprilis 26-an a 17.50-es Air India jarattal indultam Bangkokba. A gep kesett 2 orat, hajnali fel 2 korul szallt le. A repteri WC volt az 1. bangkoki elmenyem. Normalis, tiszta, nem guggolos, ahogy az indiaiak mondjak, western toilet. Majd irany a penzvalto, ahol egy indiai ferfi, az otthon megszokott modon a sorbanallas megkerulesevel rogton az ablakhoz allt be. Mire a mogottem allo srac finoman figyelmeztette: “This is not India any more (`Ez mar nem India`) ” es a sor vege fele mutatott. Ekkor mar ereztem, hogy itt valami egeszen mas vilagba fogok csoppenni. Fel 3h-ra sikerult a csomagokkal kiernem, Dani mar nagyon vart, orultunk egymasnak. Buszkozlekedes nem leven e hajnali oraban, taxiba szalltunk. Ez tenyleg egy nagyon mas vilag, normalis tobb savos autopalya, uj kocsik, magas epuletek, vilagitas. Legkondis taxi. Vege a koszos vonatoknak, nem lesz tobb tehen es kecske, keregeto, kofi-kofi (kave), csaj-csaj (tea) arus. Hianyozni fognak! Bementunk egy ejjel-nappaliba vizert. Tele volt minden foldi joval, amiket mar 3 honapja nem lattam. Micsoda aruboseg :). Nemcsak kajabol es piabol, de nokbol is, akiket nehany oratol hetekig ki lehet berelni. India utan furcsa volt, hogy ilyen kozvetlenek, es alul oltozottek.
    Mivel a Tajfoldi vizumom meg 4 napig tette lehetove, hogy belepjek az orszagba, meg aznap reggel el kellett indulnunk Kambodzsaba. 1-1 nap az utazas, es igy marad 2 napunk Angkorra. Dani es Zsolt elintezte a buszjegyet, igy reggel 7h-kor mar indultunk is a hatar fele egy kenyelmes legkondis minibuszban. A pihenonel megettem egy Magnumot :).

13h-ra mar a hataron voltunk. Itt jott az a bizonyos 3.vilag erzes, keregeto koszos gyerekek, vegtag nelkuli, vagy beteg foldon csuszo koldusok. Szekerek es egyeb nem motor meghajtasu jarganyok. A taj busztarsasag a vizumunkat is intezte, igy a 20 USD-s vizumert 28 USD-t fizettunk. Gyalog mentunk at a hataron. Dog meleg volt, 2 perc alatt gatyaig vizesek lettunk. Atszalltunk egy masik, kevesbe szinvonalas buszba es 1 ora mulva mar Siem Reap fele zogykolodtunk a vorosesbarna folduton, nagyokat huppanva. Siem Reap az Angkorhoz legkozelebb eso varos. Az ut mellett gyonyoru zold tropusi novenyzet, banan es kokuszpalmak, labakon allo nadtetos hazak mar kevesbe jo allapotban. Siem Reap fele az ut es a hazak allapota egyre javult. Este 7-re erkeztunk meg, a busz beparkolt a sogor hoteljehez, ahol nehany dollarert normalis szobat kaptunk. Az eddigi legjobb fruit (gyumolcs) shake-et itt mertek, napi 4 pohar alatt meg sem alltunk. Kokusz-banan-ananasz shake volt a kedvenc. Az esti program az itteni, illetve a Tajfoldi szallasokon az etteremben elhelyezett nagy teveken a legujabb filmek nezese. Na, tevet is regen lattam mar. Persze nem hianyzott, otthon sem nezem.
    Reggel fogtunk egy tuk-tukot (riksa) es elindultunk Angkor fele. Tagasabb es nyitottabb volt, mint az indiai tarsa, puha muanyag bevonatu 2 szemelyes fotel ules, szemben labtartoval. Ide ult mindig a 3.fo, rotacios alapon. Angkor egy kb.40 nkm-es kiterjedesu parkban talalhato, a IX-XIII.sz-ban a Khmer kiralyok epitettek. Templomok, palotak, lakohazak. Tobb mint 100 000 ember elt itt annak idejen. 1860-ban egy francia termeszettudos vilagkoruli utjarol irt konyvebol kerult nyilvanossagra “az elveszett varos”. Foleg francia archeologusok a mult szazad ( 1900 :) ) elejetol kezdtek megtisztitani a templomokat a korenott dzsungeltol es restauralni a sulyosan megserult epuletszerkezeteket. Azert van ennyi templom, mert minden uralkodo kotelessegenek erezte, hogy epitsen egyet. A belepo ara huzos, a 3 napos 40 USD. Angkor Wat-tal kezdtuk a felfedezest. Suryavarman II. epittette Visnu tiszteletere a XII.sz-ban, mint temetkezesi templomot. 3 emeletes, a galeriain korbe lehet jarni. A falakon dombormuvek apsara (modellt allo) noalakokkal. Az emeletekre magas lepcsofokokon lehet felmenni. Egesz Angkor Wat nagy fallal van korulveve, korulotte to. A lepcsokorlatokon oroszlanok ulnek, a hidon balustrade-ok, ami kobrafeju korlat. Ezt kovette Angkor Thom, ami kb 10 nkm-es teruleten helyezkedik el. Yayavarman VII epitette a XII.sz-ban. 5 nagy kapun keresztul lehet bemenni a kofallal korulvett varos a varosban-ba egtajak szerint (2 kapu a K-i oldalon). A kapuk felett Avalokitesvara fejek. Ezt a fenykepek mellett majd megtekinthetitek hutomagnes formajaban :), amit sikerult beszereznem. Nekem a legszebb a Bayon templom volt. 3 szintjen 54 torony mintegy 200 Avalokitesvara fejjel. Kintrol nem is vettem eszre a fejeket, csak bentrol ismertem rajuk. Ezt kovette a Baphuron piramis alaku templom, amit most restauralnak. Hatso falan 40m hosszu fekvo buddha szobor. Majd a Ta Prohm XII.sz-i buddhista templom, amit nem tisztitottak meg teljesen, ugy hagytak, ahogy benotte a dzsungel. Gyokerek, agak a falakon atfonodva. Bedolt falak. A fiuknak ez volt a kedvence. A naplementet a Phnom Bakheng templombol neztuk, ami egy dombteton all. Meredek emelkedo vezet fel, amit elefanthaton is meg lehet tenni. Masnap a legregebbi Roluos csoporttal folytattuk a nezelodest, ami a IX.sz korul epult. Piramis alakuak, szinten magas lepcsofokokkal. Majd a kb.30km-re E-ra talalhato Banteray Srei templommal folytattuk. Gyonyoru kapu, alapos reszletesseggel kidolgozott reliefek, szobrok a falkon. Az indiai Belur es Halebid jutott rola eszembe. Visszafele jovet nehany kisebb templomot kovetoen megneztuk Preah Khan-t Yayavarman VII rezidenciajat. A helyisegek a 4 egtaj fele + alakban futo folyosok mellett helyezkednek el. A falakon dombormuvek. Egy kisfiu idegenvezetonek szegodott mellenk. Felmasztunk vele a bedolt koveken es egy kis teremben talaltuk magunkat, melynek falan noi szobor allt. Annak idejen gyemanttal volt kirakva. A keleti bejaratnal egy gorog stilusu 2 emeletes epitmeny all.
    Az itt toltott 2 nap soran az arus gyerekek tomege szallt meg minket minden egyes helyszinen. Eroszakosan ragadnak. Kepeslap, viz, udito, banan, furulya, ahogy ok mondjak, only ONE dollar. Minden 1 dollar. Amit persze negyedeert is odaadnak. Mindent dollarban mernek. Helyi penzt nem is valtottunk. Csak a visszajarobol kerult hozzank. Siem Reap mar igy is eleg fejlett, de rengeteg uj epitkezest lattunk. Repuloter, luxusszallodak. A helyiek megkerik mindennek az arat. A szallason szeretnek nyomon kovetni, nehogy mashol egyel, vagy mas szallitson valahova. Estenkent mindenkit kerdezgetnek, hogy merre jart, mit latott, mit csinalt. Az egyik pocakos angol pasi erre a kerdesre talaloan valaszolt : Temples, temples, more temples… (templomok, templomok, es megintcsak templomok). Angkor gyonyoru, ezt tenyleg latni kell.

Masnap estere visszaertunk Bangkokba es egybol a Khao San Road fele vettuk az iranyt. Nagy a nyuzsges, turistak, arusok mindenfele. Nehezen talaltunk szallast, minden tele volt. Majd irany vissza a Khao San-ra, Pad Thai eves (zoldseges, tojasos, fuszeres nudli), bananos csokis palacsinta nyam. A tesztajat gyurjak, nem ontik. Tomerdek ezust, ruha, “eredeti” dvd es vcd, cd arus. Olcso repjegyek mindenfele. Jo hangulata van.
    A kovetkezo ket napot Bangkok felfedezesevel folytattuk. Wat-ok, wat-ok, more wat-ok, ahogy egy kedves ismerosom mondja: csupa taj giccs ;). Templomok, buddha szobrok, kiralyi palota, hajozas a csatornakon. A kozlekedest foleg tuk-tukkal oldjuk meg. 10-batert (60 Ft) 3 altalad kert muemlekhez elvisznek, ha kozbe utba ejthetnek egy-ket ruha vagy emlektargy uzletet. Itt 10 percet nezelodsz, majd kijosz. Jo uzlet. Arra azert vigyazni kell, hogy az uzlet a vegen legyen, mert kulonben lelep a tuktukos.Nagyon sok az elegans ruha bolt. 100 USD koruli osszegert komplett oltony, noknek kosztum garniturat varrnak meretre, jo anyagokbol. Ez azert nem hianyzik a hatizsakunkbol. Este Danival ellatogattunk a hirhedt Pat Pong negyedbe. Felhajto emberek csalogatnak a go-go vagy sorbarokba. A sorbarokban a belepoert kapsz egy italt es nezheted a szinpadi musort. 4-5 lany, vagy kislanykoraban kisfiu tancol (fel-) meztelenul. Ha a vendegek befizetes mellett megrendelik, a szinpadon kulonbozo musorszamokat tartanak. Pussy (punci) show. Ping pong labda, banan, nyilvesszo repul ki. Vagy akar rajzolasra, cigizesre, vizesuveg kinyitasara is alkalmas. A legdurvabb musorszam a zsilettpengek (vagy 20 db) be es kihuzasa. Volt egy kiskakas jelenet is: szivd fel begyem helyett puncim a kolat az uvegbol, majd vissza. A beleponel vigyazni kell. A felhajtoember 100 batot mond fejenkent, a pia kihozasa utan azonban 300 batrol hozzak a szamlat. Nem hagytuk magunkat atvagni, Dani fel orat alkudozott az atoperalt, karcsu dereku tulajdonosno (?) -vel. 150 bat lett a vege. Tajfoldon mindenhol nagyon sok nove operalt egyedet lattunk. Legtobbje a szorakoztato es szexiparban tevekenykedik.
    Ejszakai busszal indultunk tovabb Surat Thani majd onnan Ko Samui sziget fele. Indulas elott eleredt az eso es egy fel ora alatt annyi esett le, hogy labszarig jartunk a vizben. Mi lehet itt monszun idejen?!
    Reggel 6h-ra erkeztunk Surat Thaniba. Innen tortenik az utasok elosztasa Krabi, Phuket, Ko Samui fele. Ko Samui egy sziget, amit kb. 2 oranyi komput valaszt el a szarazfoldtol. A kompon mar rengeteg szallast ajanlanak fenykepes albumokkal. A szigeten ingyen odaszallitanak, de ha nem tetszik, nem muszaly ott maradnod. Egy Mitsubitsi Pickup nyitott puttonyaban kapaszkodva tettuk meg Lamai-ba az utat. Tengerpart, feher homok, a bungallotol 20m-re kozvetlenul elotted a viz. A viz nagyon meleg, van vagy 30 fok. Nadtetos etterem a parton, nadbutorokkal. A varoskozpont kb 15 perc seta, uzletek, barok, ettermek, hivogato lanyok. 3 napot toltottunk ezen a klassz helyen. Egyik nap motort bereltunk es elmentunk a kozeli vizesesekhez. Kisebb dzsungeltura utan jol esett a marihuana pancake nevre hallgato finomsag. Itt egy zold kigyoval is talalkoztunk. Egy nap csak doglottunk, furodtunk. Masik nap befizettunk egy utra a kozeli Aqua Marine parkhoz. Csak szervezett formaban lehet megkozeliteni a motorcsonakkal Ko Samuitol kb.1 orara levo nemzeti parkot. Ez a taj adta az ihletet a Part c. konyvhoz, de a filmet nem engedtek itt leforgatni, csak Phi Phin. A park gyonyoru feher homokos, valtozatos formaju sziklas szigetekbol all, belso reszen tropusi novenyzet. Az egyik kozepen egy gyonyoru zold to. Ide letrakon es sziklakot atmaszva lehet feljutni. Snorkelleztunk (buvarszemuveg, pipa, uszony) es kajakoztunk a szigetek korul.
    A kovetkezo napot utazassal toltottuk, estere erkeztunk Krabira. Innen egyenesen Ao Nang beach-re. A buszmegalloba szinten kivalasztottuk a szallasunkat, Andaman Inn, a kep alapjan klassz kis bungallok. Csak az nem szerepelt a tajekoztatoban, hogy a szallast csak csonakkal lehet megkozeliteni. A buszbol sotetben atszalltunk a csonakba, a kiszallas a parton mar vizben tortent a hatizsakokkal. Este stilusosan megneztuk videon a Part.c.filmet. A kovetkezo 2 napot itt toltottuk. Ha be akartunk menni a varosba, kis zaszloval kellett integetni a tulpartra, hogy jojjon ertunk hajo, majd a vizen keresztul beszallni. Sajnos szinte vegig esett az eso. A kornyeken rengeteg lehetoseg van kisebb hajokirandulasra, buvarkodasra. Koh Hong, Chichen sziget. Krabitol nem messze van a Pang Na obol a hires James Bond sziklaval. A rossz ido miatt azonban a hajok nem indultak, csak a kornyeken tudtunk furdeni, setalni, pihenni. Ao Nang mellett talalhato a Railay obol, amit szinten csak hajoval lehet elerni. Mivel csak a part mellett kell menni, ide a rossz ido ellenere is kimereszkedtek a csonakok. Gyonyoru cukorsuveghegyes volt az egesz part. Estenkent eljartunk taj, illetve talp masszazsra, kockaztunk, kartyaztunk. Ide meg vissza kell jonni, hogy jo idoben elvezhessuk a hely adta lehetosegeket. Egyik este lekestuk a szallasra meno utolso csonakot. A kikotoben a taxi hajok pedig nem akartak fejenkent 100 bat alatt atvinni minket. 1200 Ft azert egy kicsit durva lett volna az 5 perces utert, igy kitartottunk a maximum 50 batos arunk mellett. A hajosok nem engedtek. Meg akkor sem, amikor 2 angol csaj siman kifizette a 200 batot az atjutasert, nelkulunk mentek el. Szerencsere kb.1 ora mulva megerkezett Krabibol a kovetkezo adag turista, akiket velunk egyutt atszallitottak az Andaman Inn-be. A tobb napos esozes miatt a bungaloban a ruhaink nyirkosak lettek. A furdoszobaba valamilyen allatfajta feszket rakott, amit sarkupac jelzett a falon. Locsoltuk, de nem mozdult. Azert a nadtetos bungalo egesz jol birta a vizet, alig azott be. Iden nagyon koran elkezdodott a monszun. Mivel masnap ismet esore ebredtunk, ugy dontottunk, hogy tovabb indulunk Malajziaba. Osszessegeben Tajfold az eddigi helyeknel kevesbe tetszett. A termeszet gyonyoru, de minden tulsagosan rendezett, szervezett, turistas. Meg rossz idonk is volt. Kiveve persze Ko Samuit, ahol nagyon klassz 3 napot toltottunk.

Malajziaban az eloszor Penangra mentunk. Penang egy sziget, amit hid kot ossze a szarazfolddel.Innen lehet a legegyszerubben atjutni komppal Szumatrara (Medanba). A hidon atkelve ugy tunt, mintha a Lagymanyosi hidon mennenk Pestrol Budara. A tulparton jobb oldalon volt egy kis domb, a tetejen megvilagitott epitmennyel, ami tiszta Gellerthegy volt. A buszvezeto sogorkomas hostel nem nyerte meg a tetszesunket, nemi keresgeles utan a kinai negyedben taltunk egy jo kis szallast. Nem volt meg malaj ringitunk, a tulaj felajanlotta, hogy kolcsonad nekunk. Szimptatikus. Elindultunk korulnezni es kajalni. Lebuh Chulia. Az utcan nagy az elet. Mindenhol sutogetok, dzsuz arusok. Az elkeszult levet nejlon zacsiba ontik, a szajat atkotik egy spargaval es szivoszalat nyomnak bele. Legjobb a zoldalma le volt, jo sok jeggel. Nagyon jo hangulata van az egesz varosnak. Ket es fel napot toltottunk Penangban. Megneztuk a tengerparti eroditmeny maradvanyait, setaltunk a kinai negyedben, regi hazak, templok. Az aldozati asztalon gyertyak, viragok, gyumolcsok. Eleg nagy az indiai negyed is. Buddhista templom, falain epizodok buddha eletebol. Talaltunk egy katolikus templomot is, amibe eppen egy rock zenekar probalt. Az oltar elott dobszerko. Penangban a kozlekedes nagyon egyszeru, a helyi jaratok egy nagy plaza alatti buszpalyaudvarrol indulnak minden iranyban. Kenyelmes legkondis mindegyik. Kibuszoztunk a Kek Loksi kinai templomhoz, amit 20 evig epitettek. Egy-egy zugaban medenceben szep szines halak uszkalnak, egy masikban teknocok. A templom egy dombon van, a felvezeto ut tele butikokkal, arusokkal. Ezutan a szinten kinai Snake templomhoz vezetett az utunk. Az oltaron kis cserjeken zold kigyok tekergoztek. Ovatosan a labunk ele nezve lepkedtunk. A bejaratnal gyumolcsarus, aki jegrol arulja a megpucolt gyumolcsoket. Megkostolunk nehany helyi specialitast. Jackfruit. A kozepen levo sarga husos resze fogyaszthato, amit nagy ormotlan szuros zold testbol kell kihamozni. Starfruit. Narancssarga vagy zold szinu. Nem tul jok, eretlen ringlo izuk van. Az arus fuszerkevereket kinal hozza. Igy meg rosszabb.
    A kovekezo ket napot Danival a Cameron Highland-en (Felfold) toltottuk. Zsolt Kuala Lumpurba ment tovabb. Penangtol kb.5 ora buszut, amibol az utolso ket ora a hegyekben megy es nagyon kanyargos. Nagyon klassz dzsungelturakat lehet tenni. Tanah Rataban szalltunk meg. Az elso nap egy kb.10km-es turat tettunk a Robinson vizeseshez es eromuhoz. Masnap pedig megmasztuk Malajzia szarazfoldi reszenek a legmagasabb csucsat, a 2000 m magas Gunung Brichang-ot, ami kb. 18km-es tura. Hajnali 8 orakor indultunk meg felig begyogyult szemekkel, amikor arra lettunk figyelmesek, hogy egy villanypoznarol valami nagy vastag log le. Feljebb nezve tartozott hozza egy nagy majom is. Tok kozel volt. Le akartuk fotozni, de sajnos beugrott a bokrok koze, ahol a tarsa tanyazott es agrol agra haladva eltuntek a szemunk elol. Dimbes dombos a taj, gyonyoru teaultetvenyek mindenfele. A reggeli para csak ekkorra kezdett felszallni es kirajzolodott a taj. A teaultetvenyek mellett lesetaltunk a BOH teagyarba, ahol elmagyaraztak a teakeszites folyamatat. Halank jeleul vettunk nehany doboz teat, pl. banana-cherry izesitesben. A csucsra meredek ut vezetett fel, a teton radiotelefon ado tornyok. Hazafele menet bementunk a butterfly (lepke) farmra. Haloval bevont kis kert gyonyoru viragokkal es hatalmas szines lepkekkel. Dani vadaszik a fenykepezojevel es naptarba illo szepsegu kepeket keszit. A lepkek nagyon baratsagosak, meg is lehet oket fogni, magunkra rakni. Ott maradnak. A lepkeken kivul nehany bogar/rovar is lakott a kertben. A szarvasbogarak, skorpiok es pokok mellett a leaf insect (level rovar) es a stick insect (bot rovar) volt a legerdekesebb. Nevukhoz illo volt az alakjuk. A Cameron Highland a lepkeken es a teaultetvenyeken tul az eprerol hires. Megkostoltuk, az otthoni edesebb, jobb. A kedvenc gyumolcsom. Iden lemaradok rola… de megeri :)
    Majus 16-a, csutortok reggel indultunk bussszal Kuala Lumpurba. Nagyon modern, tiszta, rendezett a fovaros. Jo hangulata van. Sok kavezo, szuper jeges kaveval (frapuccino). Magas irodahazak, szallodak, plazak, kozottuk viszonylag sok zold terulettel. A vilag legnagyobb automata metro-ill magasvasut rendszere. Az elso kocsi szelvedojen keresztul kinezve az alagut olyan, mintha egy szamitogepes jatekban szerepelnel. Hard Rock Cafe. Parkok, szokokutak. Lepkefarm, orchideakert, madarkert. Itt talalhato a vilag legmagasabb epulete, a Petronas Twin Tower (ket torony). Naponta 1500 embert engednek fel ingyen a 41. emeleten talalhato Sky Bridge-re (hid), ami a ket tornyot osszekoti. Nagyon jo aron lehet fotos es video cuccokat beszerezni. A varostol nehany km-re talalhato egy hires hindu zarandokhely, a Batu Cave (barlang). 275 lepcso visz fel a szentelyhez. Siva, Nataraja szobrok. Sok majom, szemet es buz. Mintha Indiaban lennenk. A barlang maga jol nez ki.
    Vasarnap reggel atbuszoztunk Melakaba. Itt talalkoztunk ujra Zsolttal. Var egy kis dombteton, nagy hajo a tengerparton, amit szepen felujitottak, be is lehet menni. 2 szintes a belso teste. Jo cheese cake-et (sajttorta), es almas pitet ettunk a kinai negyedben. A templomnal arra lettunk figyelmesek, hogy egy malaj ferfi egy nagy gyikot tart a kezebe. Amint latta, hogy erdeklodunk, atadta. Konnyu volt, fotoztuk. A pasi egy ovatlan pillanatban meg a kezemet is belerakta a gyik szajaba. Korulneztunk a helyi plazaba, a modern szupermarketben megvettuk a masnapi reggelihez es szendvicshezvalot. Dani meg egy Nokia vetelkedoben is reszt vett a szinpadon es egy toll boldog tulajdonosa lett. Bucsuvacsoraztun egy portugal-malaj etteremben. Ez az utolso kozos estenk. Dani holnap Szingapurbol indul haza, Zsolt szinten Szingapurbol at komppal Jakarta fele. En pedig vissza Kuala Lumpurba, majd onnan repulovel Denpasarba.
    Zsolttal par nap mulva talalkozunk Jogyakartaban es onnan folytatjuk tovabb utunkat Indoneziaba.

1 / 1 hozzászólás megtekintése
Hozzászólás: Tajfold, Malajzia, Angkor 3 het
Info: Ne a hozzászólásokba írd az elérhetőséged, hiszen itt évek múlva is megmarad. Inkább regisztrálj egy percben és ott tüntesd fel. Azt egyszerűbb módosítani és törölni is. Csatolmányokhoz (JPEG, ZIP, DOC, PDF) be kell jelentkezni! Kerülendők a trágár szavak és értelmetlen vagy többszörös karakterek használata, mint pl. !!!! vagy ????. A hozzászóló magára nézve kötelező jelleggel elfogadja az ÁSZF összes pontját.